Hopp til hovedinnhold

Skjematjenester

Innen juni 2026 må alle skjematjenester i Altinn ll være reetablert på ny plattform, eller avviklet. Tjenesteeier er selv ansvarlig for å migrere tjenestene fra Altinn ll til Altinn 3. For å reetablere må skjematjenestene utvikles som en app i Altinn Studio. For å ta i bruk reetablerte tjenester må du ha på plass nye integrasjoner mot egne systemer. Vi anbefaler at det settes av god tid til dette.

Hva skal du gjøre:
1Kartlegg hvilke skjematjenester som skal flyttes fra Altinn ll til Altinn 3.
2Kartlegg hvilke tjenester som eventuelt skal avvikles, og gi beskjed ved å sende en epost til tjenesteeier@altinn.no.
3Gjør deg kjent med nødvendig dokumentasjon knyttet til vilkår og avtaler.
4Sett deg inn i den viktigste endringen i overgangsfasen fra gammel til ny plattform, spesielt det som gjelder roller, som nå blir erstattet av tilgangspakker.
5For å utvikle apper i Altinn Studio, er følgende kode- og verktøyskompetanse nyttig: React/Javascript/Typescript, C#/.NET Core og Docker.
6Vurder om du kan reetablere tjenestene selv, eller om det er behov for bistand fra Digdir sitt tjenesteverksted. Tjenesteverkstedet kan du kontakte med å sende en epost til tjenesteeier@altinn.no.
7Planlegg hvordan du skal implementere tilgangspakker (roller) for dine reetablerte skjematjenester.
Hvordan skal du gjøre det:
1Opprett administratorbruker selv i Altinn Studio.
2Opprett organisasjon i Altinn Studio ved å sende epost til Altinn Servicedesk med navn på organisasjonen, brukernavn og informasjon om administratorer.
3Tildel rettigheter til andre brukere i organisasjonen.
4Gjør deg kjent med Altinn 3-dokumentasjonen, Altinn Studio og Altinn Apps.
5Lag datamodellen for din app.
6Utvikle appen ved å kombinere kodeverktøy og Altinn Designer.
7Utvikle/endre integrasjoner mot egne systemer.
8Test appen lokalt før du publiserer den til testmiljøet.
9Bestill et testmiljø og senere produktsjonsmiljø gjennom Altinn Selvbetjeningsportal. For å overvåke stabilitet og ytelse må du også bestille Azure Application Insights og Key Vault for dine apper.
10Test appen og integrasjonene mot dine egne systemer grundig i testmiljøet.
11Bestill deaktivering av din Altinn ll-tjeneste gjennom Altinn Selvbetjeningsportal.
12Publiser appen ved hjelp av Altinn Studio.
13Bestill oppdatering av skjemakatalogen med lenke til din nye app i Altinn Selvbetjeningsportal. Husk at roller også må oppdateres i skjemakatalogen når de nye tilgangspakkene er klare.
14Apper krever regelmessig vedlikehold og oppdateringer, blant annet oppdatering av avhengigheter til tekniske bibliotek.
15Vær forberedt på å feilsøke eventuelle problemer som kan oppstå.

Hvordan kan vi hjelpe deg?

For å hjelpe tjenesteeiere med migrering av tjenester har vi etablert et tjenesteverksted som kan bistå med:

  • Utvikling av tjenester/apper
  • Bistand til integrasjon
  • Hjelp til oppdatering og overvåking av appene som er utviklet*
  • Rådgivning og veiledning hvis tjenesteeier utvikler selv.

* På sikt gis det opplæring og veiledning slik at tjenesteeier selv kan utføre dette. Eventuelt kan tjenesteeier kjøpe denne tjenesten fra Digdir når ny finansieringsmodell er klar.

Viktige datoer for skjematjenester

1. mai 2024

Støtte for betalingsfunksjonalitet

30. juni 2024

Støtte for underskjema og samhandlingstjenester i apper

30. august 2024

Støtte for parallell- og brukerstyrt signering i apper

31. desember 2024

Støtte for eSignering i apper

31. mai 2026

Migrering av skjematjenester må være fullført.

Kontakt

Altinn servicedesk