Hopp til hovedinnhold

Digdir opplever for tiden en bølge av svindelforsøk via e-poster som ser ut som de kommer fra Altinn. Mottakerne blir bedt om å klikke på en lenke som tilsynelatende fører til ID-porten. Hensikten med e-postene er sannsynligvis å lure til seg sensitiv informasjon eller penger.

Opprettet: 09. oktober 2025

Svindel-e-postene sier at du må logge inn via ID-porten for å «bekrefte personopplysninger i henhold til ny forskrift om digital identitetsbekreftelse». Dette stemmer ikke, e-postene er ikke fra Altinn, og du må ikke klikke på lenken.

Det er alltid noen som prøver å svindle andre på nett, via e-post, tekstmeldinger eller over telefon. Det viktigste rådet for å unngå svindel er at du aldri må oppgi passord, koder eller annen hemmelig informasjon – ikke engang til politiet eller banken.

Her får du noen flere, generelle råd for å unngå å bli svindlet.

Dette er vanlige svindelmetoder:

  • Misbruk av telefonnummer (spoofing): Det kan se ut som svindleren ringer fra vår brukerstøtte, fra politiet eller for eksempel banken – altså noen du vanligvis stoler på. Målet er å få deg til å gi fra deg privat informasjon som passord, koder og personopplysninger.
  • Lenker i e-post eller SMS (phishing): Svindleren sender deg en lenke som ser ut som den kommer fra en virksomhet du stoler på. De gjør dette for å «fiske» etter informasjon. Målet er å få deg til å klikke på lenken og legge igjen personopplysninger, passord og lignende. Vær kritisk. En lenke som fører deg til en innlogging eller en nettbutikk kan være en falsk side, selv om den ser ekte ut. Søk heller opp virksomheten selv dersom du vil logge inn eller besøke en nettbutikk, bank eller offentlig etat.
  • Svindel på internett og sosiale medier: Vær på vakt når du kommer over nettbutikker med uvanlig gode tilbud. Før du handler på en nettside du ikke kjenner fra før, er det lurt å gjøre et søk på internett for å sjekke andres erfaringer. Og husk at svindelforsøk også skjer på nettsteder for bruktmarked.

Tips og råd mot svindel: Stopp, tenk, sjekk!

  • Vern om passordene og kodene dine. Ikke del BankID, passord eller sensitive personopplysninger – uansett hvem som spør.
  • Vær kritisk til å klikke på lenker du får på e-post og SMS. Søk heller opp nettstedet enn å bruke lenken.
  • Mistanke om at du er i ferd med å bli utsatt for telefonsvindel? Spør etter navnet på den som kontakter deg og avslutt samtalen. Ta kontakt via virksomhetens offisielle kanaler. Svindlere som tar kontakt utgir seg ofte for å være fra banken din eller politiet, og kan forfalske telefonnummer, e-postadresser og SMS.
  • Vær kritisk til personer som bruker kjærlighetsforhold, investeringer og penger for å komme i kontakt med deg. Hvis noe virker for godt til å være sant, så er det som regel det – og det kan være svindel.
  • Du bør kontakte politiet, banken og forsikringsselskapet ditt dersom du er utsatt for svindel.

Kilder

Kontakt

NB! Ikke send sensitive opplysninger om deg selv og din elektroniske ID på e-post.

Brukerstøtte Altinn:
E-post: support@altinn.no
Telefon: (+47) 75 00 60 00

Brukerstøtte ID-porten:
E-post: brukerstotte@digdir.no
Telefon: (+47) 800 30 300
Chat: Finner du på denne sida