Hjem Prosjekt Modernisering av Altinn Modernisering av Altinn Altinn skal moderniseres for å sikre brukervennlige, sikre og kostnadseffektive tjenester til innbyggere og næringsliv. Siden oppdateres fortløpende. Altinn skal moderniseres for å sikre brukervennlige, sikre og kostnadseffektive tjenester til innbyggere og næringsliv. Siden oppdateres fortløpende. Hvorfor moderniserer vi Altinn? Her kan du lese om bakgrunnen for den pågående moderniseringen av Altinn. Ta i bruk som tjenesteeier Her kan du lese om hvordan du blir påvirket og hva du må gjøre Ta i bruk som sluttbrukersystem Her kan du lese om hvordan du blir påvirket og hva du må gjøre Teknisk dokumentasjon Teknisk dokumentasjon for Altinn 3 finner du på Altinn Docs. Produktene i Altinn Se oversikten over de forskjellige produktene i Altinn 3. Milepælsplan Her finner du oversikt over milepæler og leveranser. Vilkår og avtaler Her finner du en oversikt over vilkår og avtaler. Arkiv Her har vi samlet viktig informasjon som har blitt sendt ut til våre tjenesteeiere. Skatteetaten Skatteetaten tar i bruk moderniserte Altinn 3-løsninger. Les mer her. Nytt fra Altinn Altinn II stenger 19. juni 2026 – tjenester må avvikles senest 31. mai 28. oktober 2025 Tjenesteeiere må avvikle Altinn II-integrasjoner og etablere tjenester i Altinn 3 før innsending stenges på Altinn II 31. mai 2026. Hva venter deg på Brukerrådet 19.–20. november? 27. oktober 2025 Hvordan vil digital lommebok, eID, kunstig intelligens og fellesløsninger forme morgendagens tjenester? På Brukerrådet får du innsikt, inspirasjon og eksempler fra virksomheter som bygger et enklere, tryggere og mer sammenhengende Norge – i praksis. Status i arbeidet med ny finansieringsmodell 17. oktober 2025 Digdir har levert forslag til nye finansieringsmodeller for fellesløsningene. Ny finansieringsmodell skal tre i kraft fra 1. januar 2027. På prosjektsidene her på Samarbeidsportalen finner dere oppdatert informasjon om arbeidet. Nyhetsbrev Få med deg siste nytt fra prosjektet Modernisering Altinn Les mer her og meld deg på. Webinar Her kan du se webinar for leverandører av sluttbrukersystem og hvordan de blir påvirket av moderniseringen av Altinn Les mer og se opptak her. Arrangementer 30. oktober 2025 Altinn-kaffe Tid: 09:00 – 11:00 Sted: Digitalt Emne: Fellesløsninger Altinn 19. november 2025 Brukerrådet 2025 - Moderne digitale tjenester ved hjelp av fellesløsninger Tid: 19. november kl. 09:00 – 20. november kl. 15:00 Sted: Digitalt Emne: Fellesløsninger ID-porten Altinn Kontaktregisteret Maskinporten eFormidling eInnsyn Digital postkasse eSignering Digital lommebok Se opptak her Brukerrådet 2024 Her kan du se opptak av prosjektet sine bidrag i årets Brukerråd.
Hvorfor moderniserer vi Altinn? Her kan du lese om bakgrunnen for den pågående moderniseringen av Altinn.
Altinn II stenger 19. juni 2026 – tjenester må avvikles senest 31. mai 28. oktober 2025 Tjenesteeiere må avvikle Altinn II-integrasjoner og etablere tjenester i Altinn 3 før innsending stenges på Altinn II 31. mai 2026.
Hva venter deg på Brukerrådet 19.–20. november? 27. oktober 2025 Hvordan vil digital lommebok, eID, kunstig intelligens og fellesløsninger forme morgendagens tjenester? På Brukerrådet får du innsikt, inspirasjon og eksempler fra virksomheter som bygger et enklere, tryggere og mer sammenhengende Norge – i praksis.
Status i arbeidet med ny finansieringsmodell 17. oktober 2025 Digdir har levert forslag til nye finansieringsmodeller for fellesløsningene. Ny finansieringsmodell skal tre i kraft fra 1. januar 2027. På prosjektsidene her på Samarbeidsportalen finner dere oppdatert informasjon om arbeidet.
Webinar Her kan du se webinar for leverandører av sluttbrukersystem og hvordan de blir påvirket av moderniseringen av Altinn Les mer og se opptak her.
19. november 2025 Brukerrådet 2025 - Moderne digitale tjenester ved hjelp av fellesløsninger Tid: 19. november kl. 09:00 – 20. november kl. 15:00 Sted: Digitalt Emne: Fellesløsninger ID-porten Altinn Kontaktregisteret Maskinporten eFormidling eInnsyn Digital postkasse eSignering Digital lommebok