Hopp til hovedinnhold

Helse Møre og Romsdal har i perioden 2022-2025 hatt en tydelig visjon om å sikre sømløs digital kommunikasjon mellom offentlige virksomheter og innbyggere.

Opprettet: 16. mai 2025
Bilde av Unni Irene Arnestad og Lea Bryne Agati
Fra venstre: Unni Irene Arnestad og Lea Bryne Agati.

Helse Møre og Romsdal har i perioden 2022–2025 hatt en tydelig visjon: å sikre sømløs digital kommunikasjon og saksbehandling mellom offentlige virksomheter og innbyggere. For å realisere denne visjonen har vi utviklet flere tilnærminger. Først og fremst handler det om å lage digitale og trygge kanaler for kommunikasjon med eksterne virksomheter og innbyggere. Videre er samarbeid mellom ulike nivåer i helsetjenesten essensielt, og det er viktig å tilgjengeliggjøre kommunikasjonsplattformer.

Trygge og effektive digitale løsninger

Gjennom Altinn har vi i Helse Møre og Romsdal etablert en rekke samhandlingsløsninger som dekker et bredt spekter av behov. Pasienter og brukere kan sende inn klager, be om journal, og melde samhandlingsavvik og feil i helsetjenesten. Disse skjemaene er integrert med helseforetakets saks- og arkivsystem, noe som sørger for effektiv og sikker behandling.


Når det gjelder journalinnsyn, er det lagt opp til at innbygger kan be om digital forsendelse av sin journal ved å fylle inn et Altinnskjema som er integrert med vårt sak-arkivsystem. Journalen blir deretter digitalt levert via Helsenorge. Erfaringene våre viser at arbeidsflyten og prosedyrene fungerer godt. Vi arrangerer webinarer ved behov for å bidra til god implementering og avklaring av eventuelle spørsmål.

Gevinstene kommer både brukerne og systemet til gode

Vi mener digitaliseringen har gitt klare gevinster. Automatisering og forenkling av arbeidsprosesser har gitt tryggere forsendelser, forhindrer feil og informasjon på avveie, samt lavere kostnader knyttet til porto og fysisk lagring. Vi har gjort det enklere for brukerne ved at de kan sende inn skjema når som helst via Altinn.no i tillegg til at standardiserte skjema gjør det enklere å formulere forespørsel. Ved å bruke standardiserte skjema for de mest vanlige behovene, skapes det også gjenkjennelse og tillit over tid.

Et regionalt løft - samarbeid i Helse Midt-Norge

Digitalisering kan ikke skje i siloer. Helse Møre og Romsdal har deltatt aktivt i regionalt samarbeid gjennom Helse Midt-Norge, der fokus har vært på å unngå silotenking og heller legge til rette for gjenbruk og skalering av løsninger. Dette har ført til at digitale tjenester utviklet av ett foretak raskt kan tas i bruk av andre. Et konkret eksempel er løsningen for digitale avviksmeldinger, som Helse Nord-Trøndelag kunne implementere raskt takket være deling gjennom felles plattform og kompetanse.


Dette samarbeidet har gjort det mulig å løfte utviklingsarbeidet opp til Helse Midt-Norge IT (HEMIT). Med felles forvaltning av systemer og avtaler, blir både drift og utvikling mer strømlinjeformet. I tillegg blir det enklere å vedlikeholde tekniske løsninger og skalere disse nasjonalt.

Veien videre - ambisjoner for 2025

Helse Møre og Romsdal har store ambisjoner for 2025. Målet er å sikre digital forsendelse av sensitiv informasjon mellom foretak og andre offentlige instanser som politi, Statsforvalter, forsikringsselskap og NAV via Altinn Vi planlegger også automatisering og robotisering av oversikter over samhandlingsavvik, eksterne avvik og klagesaker. Videre vil vi utvikle digitale skjemaer for journallogg, og legge vekt på bruk av kunstig intelligens og intern kommunikasjon via Teams og andre verktøy i M365. Vi ønsker at flere av helseforetakene i Norge ser behovet og gevinsten ved de digitale arbeidsflytene og at vi sammen kan videreutvikle løsningene.

Vi ønsker å skalere opp de administrative tjenestene til nasjonalt nivå, og det er allerede positive tilbakemeldinger fra flere helseregioner. Videre samarbeid og utvikling av tjenester vil være avgjørende for å oppnå sømløs kommunikasjon og saksbehandling mellom offentlig sektor og innbyggere.

En sektor i bevegelse med potensial for mer

Samarbeidet mellom Helseforetakene og Altinn markerer et viktig skritt for digitale helsetjenester i Midt-Norge. Gjennom deling og gjenbruk av tjenester, samt fokus på brukervennlighet og åpen kildekode, er målet å skape en mer effektiv og brukervennlig helsesektor. Dette initiativet har potensial til å inspirere andre regioner og aktører til å følge etter. Digital samhandling handler ikke bare om teknologi – det handler om mennesker, kultur og tillit. De nye løsningene gir pasientene større kontroll, enklere innsyn og mer effektiv kommunikasjon med helsevesenet. Samtidig skaper det bedre forutsetninger for samarbeid mellom ulike deler av helsetjenesten.

Vi har fått uvurderlig hjelp av Altinn sine ressurser for å starte skjemabygging, produksjonssetting, integrasjoner og videreutvikling av skjemaløsning. VI har vært et team sammensatt av ressurser fra Helseforetaket som ikke er utdannet utviklere sammen med erfarne og løsningsfokuserte utviklere i Altinn. Erfaringen viser at når fagpersoner, utviklere og ledelse trekker i samme retning, er det mulig å skape løsninger som både løser konkrete utfordringer og legger grunnlag for langsiktig utvikling. Samarbeidet med Altinn har bidratt til å vise nettopp dette.

Kontakt

Roy Gunnar Horn

Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Telefon: 91 84 95 76