Meldingstjenester
Innen 31. desember 2025 bør alle meldingstjenester i Altinn ll være reetablert på ny plattform, eller avviklet. Tjenesteeier er selv ansvarlig for omleggingen til Altinn 3-meldingstjeneste.
Overgangsløsningen sikrer at sluttbrukere får tilgang til historiske Altinn ll-meldinger, med visning i Altinn 3. Dette skal gjøre overgangen så smidig som mulig, både for tjenesteeiere og for systemer som bruker våre API-er.
Dette gjør Digdir:
- Oppretter tjenesteoppsett og flytter historiske meldinger til Altinn 3*
- Informerer om endringene på generelt grunnlag.
* Arbeidet med flytting av historiske meldinger forventes gjennomført Q4-2024 og Q1-2025, med noen forbehold. Vi informerer løpende om arbeidet.
Hva skal du gjøre: | |
---|---|
1 | Kartlegg hvilke meldingstjenester som skal flyttes fra Altinn ll til Altinn 3. |
2 | Kartlegg hvilke meldingstjenester som eventuelt skal avvikles, og gi beskjed ved å sende en epost til tjenesteeier@altinn.no. |
3 | Gjør deg kjent med nødvendig dokumentasjon knyttet til vilkår og avtaler. |
4 | Sett deg inn i den viktigste endringen i overgangsfasen fra gammel til ny plattform, spesielt det som gjelder roller, som nå blir erstattet av tilgangspakker. |
Hvordan skal du gjøre det: | |
---|---|
1 | Sett av ressurser for å tilpasse og oppdatere deres systemer. |
2 | Kartlegg hvilke(n) tilgangspakke(r) som skal knyttes til tjenesten. |
3 | Oppdater systemene til å sende meldinger via Altinn 3-API. |
4 | Informer og kommuniser til deres brukere og eventuelle leverandører av sluttbrukersystemer. Digdir informerer på generelt grunnlag. |
Viktige datoer for meldingstjenester
1. september 2024
Testing av API for melding starter. Ny funksjonalitet leveres fortløpende.
31. desember 2024
Meldingstjeneste i produksjon. Skal være klar for migrering av meldingstjenester, både mot Dialogporten eller frittstående.
Klikk her for mer detaljert veikart.
31. desember 2025
Alle meldingstjenester i Altinn ll bør være reetablert på ny plattform, eller avviklet.