Hopp til hovedinnhold

Meldingstjenester

Innen 31. desember 2025 bør alle meldingstjenester i Altinn ll være reetablert på ny plattform, eller avviklet. Tjenesteeier er selv ansvarlig for omleggingen til Altinn 3-meldingstjeneste.

Altinn ll-innboks og Altinn 3 Arbeidsflate

Digdir har laget en løsning som viser Altinn 3-meldinger i Altinn II-innboks, dette gjør at man kan ta i bruk Altinn 3-melding før Arbeidsflate blir produksjonssatt.

I tillegg vil Digdir konvertere alle sluttbrukers meldinger, fra innboks og arkiv, til Altinn 3. Dette sikrer at sluttbrukere får tilgang til sine historiske Altinn II-meldinger i Altinn 3 Arbeidsflate.

Dette skal gjøre overgangen så smidig som mulig, både for tjenesteeiere og for systemer som bruker våre API-er.

Overgangsløsning for meldinger i Altinn 3

Sluttbrukersystemer

Digdir har kontakt med systemleverandører slik at de gjør seg klar til å håndtere Altinn 3-melding med REST-API. Det arrangeres blant annet webinar for systemleverandører for å informere om endringene som kommer. Er du systemleverandør og trenger informasjon om overgangen fra Altinn II til Altinn 3? Ta kontakt med servicedesk@altinn.no

Hva skal du gjøre:
1Kartlegg hvilke meldingstjenester som skal flyttes fra Altinn ll til Altinn 3.
2Kartlegg hvilke meldingstjenester som eventuelt skal avvikles, og gi beskjed ved å sende en epost til tjenesteeier@altinn.no.
3Gjør deg kjent med nødvendig dokumentasjon knyttet til vilkår og avtaler.
4Sett deg inn i den viktigste endringen i overgangsfasen fra gammel til ny plattform, spesielt det som gjelder roller, som nå blir erstattet av tilgangspakker. Vurdere hvilke(n) tilgangspakke(r) som skal knyttes til tjenesten.
5Identifiser deres behov for meldingstjenesten.
6Informer Digdir om deres plan for reetablering ved å sende epost til tjenesteeier@digdir.no
Hvordan skal du gjøre det:
1Sett av ressurser for å tilpasse og oppdatere deres systemer.
2Sett deg inn i dokumentasjon om Altinn 3 Melding.
3Legg til vår Slack-kanal for å få rask kontakt med teamet vårt: Altinn@Slack#produkt-melding
4Utvikle og teste løsningen.
5Informer og kommuniser endringene til deres brukere og leverandører av sluttbrukersystemer.
6Oppdater deres systemer til å håndtere meldinger med Altinn 3 REST-API.
7Produksjonssett Altinn 3 Melding.
8Informer og kommuniser til deres brukere og eventuelle leverandører av sluttbrukersystemer. Digdir informerer på generelt grunnlag.

Viktige datoer for meldingstjenester

1. september 2024

Testing av API for melding starter. Ny funksjonalitet leveres fortløpende.

31. januar 2025

Meldingstjeneste i produksjon. Skal være klar for migrering av meldingstjenester, både mot Dialogporten eller frittstående.
Klikk her for mer detaljert veikart.

31. desember 2025

Alle meldingstjenester i Altinn ll bør være reetablert på ny plattform, eller avviklet.

Kontakt

Altinn servicedesk