Endelig sluttdato for dagens Altinn-løsning er 19. juni 2026. Da vil Altinn ll ikke lenger være tilgjengelig, og Digitaliseringsdirektoratet har ikke anledning til å forlenge denne fristen.
Vi er i full gang med å bygge nye Altinn. Nå er nesten all standardfunksjonalitet på plass, som betyr at det er mulig å reetablere skjematjenester, lenketjenester og formidlingstjenester i Altinn 3. På nyåret kan også meldingstjenester migreres.
For å komme i mål er det viktig for oss å presisere at den tidsfristen som er satt er endelig. Dette har vi informert om ved flere anledninger, blant annet i utsendt brev, i Altinn-kaffe, i våre nyhetsbrev og i tjenesteeiermøter. Vi stenger dagens Altinn-løsning i juni 2026, og det er ikke forsvarlig å utsette fristen.
– Vi kan ikke utsette fristen for avviklingen av dagens Altinn-løsning, det er sikkerhetsmessig ikke forsvarlig. Det vil rett og slett være som å kjøre en bil i høy fart uten å vite om bremsene virker.
Han har en klar oppfordring til de som ikke har begynt å planlegge migrering av sine tjenester.
– Jeg ønsker å understreke viktigheten av å komme i gang med migrering av tjenester. Det er mange som blir berørt av endringene som skjer. For å komme i mål i tide, er det kritisk at alle som skal reetablere tjenester begynner denne jobben så snart som mulig, sier Danielsen.
Bakgrunnen for avvikling av dagens Altinn løsning:
- Dagens teknologi vil kunne gjøre Altinn sårbar for sikkerhetsangrep. Etter juni 2026 vil det ikke være mulig å få support og sikkerhetsoppdateringer på programvaren deler av plattformen og mange av tjenestene er bygget på. Det gjør at risikoen ved å fortsette på dagens plattform blir uforsvarlig høy.
- Dagens teknologi gjør det ressurskrevende og krevende å vedlikeholde plattformen og holde tjenestene stabile.
- Dagens teknologi gjør det umulig å støtte EU sine krav til universell utforming (WAD-direktivet)
- Dagens teknologi gjør det umulig å oppfylle EU sine krav til personvern (GDPR)
- Dagens teknologi gjør Altinn mindre relevant for mange tjenesteeiere fordi teknologien er for lite fleksibel og står i veien for innovasjon.
Det også viktig å understreke at nye Altinn kommer med mange fordeler. Blant annet:
- Den vil være enkel å vedlikeholde og videreutvikle når kundene får nye behov, og dermed legge til rette for innovasjon.
- Den vil bestå av selvstendige produkter som gjør at tjenesteeierne kan velge akkurat det de har bruk for.
- Den vil legge til rette for gjenbruk og «samskaping»: ved enkel og åpen kode kan tjenesteeierne selv bygge nye skjema og tjenester, og deretter dele med andre, som da slipper å starte på ny når de trenger en lik eller lignende tjeneste. Det vil særlig være en fordel for mindre virksomheter, som ikke har store utviklingsavdelinger. I tillegg er det bedre bruk av offentlige midler fordi flere ikke trenger å bruke ressurser på å utvikle nesten like tjenester.
– I siste instans handler vellykket digitalisering om å frigjøre tid og ressurser til det viktigste, både for innbyggerne, næringslivet og offentlig sektor. Altinn er ett av de viktigste verktøyene vi har for å lykkes med det.