Hopp til hovedinnhold

Produktgruppestrategi for Tjenesteutvikling

Strategien sier noe om fokus, rammevilkår og trender og den strategiske retningen for Altinn studio, Varsling og Tjenestetorget.

Opprettet: 23. oktober 2025

    Fellesløsningene og produktgruppene

    Digdir lager fellesløsninger som er til gode for samfunnet. Fellesløsninger er små byggeklosser som brukerne kan bruke til å løse sine behov.

    For å sikre at vi ikke videreutvikler fellesløsningene fragmentert, har vi fordelt dem i seks produktgrupper.

    Produktgruppen beslutter den overordnede strategiske retningen i en produktgruppestrategi.

    Dette er produktgruppestrategien til produktgruppen Tjenesteutvikling.

    Om produktgruppen

    Produktgruppens formål er å gjøre det enklere og mer effektivt å tilby digitale tjenester uavhengig av digital modenhet, kompetanse og ressurssituasjon i den enkelte virksomhet. Det bidrar til en enklere hverdag for innbyggere, næringsliv og frivillig sektor, samt effektiv ressursbruk i offentlig sektor.

    Produktgruppen skal fremme tettere samarbeid om utvikling av digitale fellesløsninger og bidra til samhandling mellom dem. Det bygger økosystem der tjenester, fellesløsninger, systemer og organisasjoner samhandler for å levere helhetlige og sammenhengende tjenester til innbyggere, virksomheter og organisasjoner. Det gjør at vi i felleskap løser krav og føringer, innoverer og tar i bruk nye løsninger.

    Fokus for Tjenesteutvikling

    Virksomheter har ulik digital modenhet og tilgang til kompetanse og ressurser. Ulik modenhet bidrar til et gap i hva virksomheter kan tilby sine brukere.

    Produktgruppen fokuserer spesielt på de mindre modne virksomhetene. Gjennom det når vi alle virksomheter. Vi reduserer kompleksiteten for våre brukere og støtter dem med kompetanse når det er behov.

    I samarbeid med våre brukere utvikler vi våre produkter. Vi skal legge til rette for at de kan innovere på vår plattform enten alene eller i samarbeid med andre. Vi sørger for at nye produkter tas i bruk av andre.

    • Digital modenhet handler om hvordan virksomhetene får til samspillet mellom teknologi, strategi, organisasjon og ledelse.
    • Sammenhengende tjenester er tjenester som oppleves helhetlig for sluttbrukerne, uavhengig av hvilke virksomheter som tilbyr dem.
    • Våre brukere er offentlige, eller offentlig eide, virksomheter som tilbyr digitale tjenester til sine brukere.

    Produktgruppen legger til rette for

    Bærekraftige tjenester ved gjenbruk

    Bærekraftige tjenester oppnås ved gjenbruk av løsninger og prosesser. Vi skal nå våre brukere ved å gjøre det enkelt å ta i bruk standardoppsett for grunnleggende prosesser uten krav til avanserte tilpasninger. Gjennom bruk av åpen kildekode blir det enkelt å videreutvikle produktene. Ved bruk av felles designsystem legger vi til rette for digitalt sårbare brukere.

    Innovasjon ved bruk av plattformen

    Vi skal tilrettelegge for innovasjon ved at ulike aktører kan ta i bruk plattformen for å prøve ut og utvikle nye løsninger og produkter. Spesielt skal vi tilrettelegge for at virksomheter kan samarbeide om å tilby sammenhengende tjenester. På den måten utvikler vi mønstre som andre kan gjenbruke for å dekke lignende brukerbehov. For at virksomhetene skal kunne utnytte plattformens potensiale, skal vi bistå med kompetanse.

    Produkter og tjenester

    Produktgruppen består av to produkter og en rådgivnings- og supporttjeneste (Tjenesteverkstedet) På sikt kan det komme endringer i antall produkter.

    Altinn studio

    Altinn Studio er en selvbetjeningsløsning hvor offentlige virksomheter kan utvikle digitale tjenester via et grafisk brukergrensesnitt, såkalt lavkode verktøy. Vi tilrettelegger også for å kombinere lav-kode og tradisjonell koding. Det gir muligheter for innovasjon. Tjenestene som lages med Altinn Studio har et universelt utformet grensesnitt for sluttbrukere og API-er for maskin- til-maskin integrasjon.

    Varsling

    Varsling gir virksomheter mulighet til å sende varsel til personer via ulike kanaler som SMS og e-post.

    Produktet støtter betingende påminnelser. For å rute varsel korrekt benytter vi Kontakt- og reservasjonsregisteret, varslingsadresser i Enhetsregisteret og kontaktinformasjon fra Altinn.

    Tjenesteverkstedet

    Tjenesteverkstedet skal hjelpe mindre modne virksomheter til å komme i gang med å tilby digitale tjenester. Verkstedet kan veilede og foreslå løsningsmodeller for at virksomheter skal få dekket sine behov. Tjenesteverkstedet kan bistå med kompetanse, opplæring og kurs i bruk av fellesløsninger. Vi legger til rette for at våre brukere skal kunne benytte markedet i sin utvikling.

    Rammevilkår og trender

    Viktige nasjonale rammevilkår

    Rettslig grunnlag for digitale løsninger

    Det finnes en rekke lover og forskrifter som legger føringer når digitale løsninger skal utvikles. I samarbeid mellom DFD og Digdir pågår det et lov- og forskriftsarbeid for Digdirs fellesløsninger. Dette regelverksarbeidet skal blant annet sikre gode rammevilkår for den kontinuerlige videreutviklingen av Digdirs produkter.

    Digitaliseringsstrategien

    Strategien setter retningen for det digitale Norge fram mot 2030. Offentlig sektor skal tilby bedre, mer sammen- hengende digitale tjenester til innbyggere og næringsliv. Vi skal bruke digitalisering for å avbyråkratisere og innføre personellbesparende teknologi. Det vil være behov for sterkere styring og samordning av digitaliseringen. Gjenbruk, åpen kildekode og deling av digitale fellesressurser er avgjørende.

    Digitaliseringsrundskrivet

    Digitaliseringsrundskrivet er en sammenstilling av pålegg og anbefalinger om digitalisering i offentlig sektor. Rundskrivet gjelder for departementene, statens ordinære forvaltningsorganer, forvaltningsorganer med særskilte fullmakter og forvaltningsbedrifter. Rundskrivet legger trykk på at fellesløsninger skal benyttes i digital tjenesteutvikling. Dersom løsninger ikke benyttes skal det begrunnes av virksomheten det gjelder.

    Hovedinstruks for Digdir

    Hovedinstruksen er utarbeidet av departementet. Den setter rammer for Digdirs rolle som regjeringens fremste verktøy for effektiv og samordnet digitalisering av offentlig sektor og samfunnet for øvrig. Instruksen gir føringer for Digdir som leverandør av fellestjenester ved forvaltning og videreutvikling av disse, og ved eventuell utvikling av nye fellesløsninger.

    Viktige internasjonale rammevilkår

    Artificial Intellgence Act

    er utformet for å sikre at KI-systemer brukt i EU er trygge, transparente, etiske, upartiske og under menneskelig kontroll. Med en innovasjonsvennlig og menneske-sentrert KI-lov bidrar EU i utviklingen av globale retningslinjer for pålitelig KI. Loven regulerer KI der det er nødvendig for å adressere risikoer for helse, sikkerhet og grunnleggende rettigheter, og sikrer like konkurransevilkår for innovasjon uten ekstra byrde for de fleste brukstilfeller.

    Once Only Principle System

    vil tillate både borgere og bedrifter å gjennomføre alle sine administrative prosedyrer over hele EU på en raskere, enklere og smidigere måte. De vil kun oppgi sine data én gang til offentlige administrasjoner, som vil lagre, sikre og gjenbruke dem i henhold til en av verdens strengeste databeskyttelseslover. Myndigheter fra et medlemsland skal kunne sende dine data i sanntid til sine motparter i andre medlemsland. Alle medlemsland skal overholde Once Only-prinsippet som referert i Single Digital Gateway Regulation.

    Single Digital Gateway

    ble etablert etter en regulasjon vedtatt av EU i 2018. SDG-regulasjonen skal bidra til åta ut det fulle potensialet til det indre markedet ved å gjøre det lettere for borgere og næringsliv å flytte mellom medlemsland, handle, etablere seg og utvikle virksomheter over landegrenser.

    Revidert eIDAS-regulering – Wallet

    Ny revidert eIDAS-regulering ble vedtatt av Kommisjonen i 2023. Forslaget som blir vedtatt innfører betydelige endringer, blant annet krav om felles teknisk harmonisert løsning basert på en digital lommebok i hele Europa som alle land må utstede til sine innbyggere gratis. Innføring av reguleringen i Norge er ventet i 2026/2027.

    Digital public goods (DPG)

    er digitale løsninger, som programvare, data, AI- modeller eller innhold, utviklet for å være åpne og tilgjengelige. Målet er å støtte bærekraftig utvikling, spesielt gjennom FNs bærekraftsmål, ved å fremme innovasjon, deling og gjenbruk i globale sammenhenger. De fleste fellesløsningene til Digdir er potensielle fellesgoder, Altinn har vært det siden 2022.

    Utviklingstrekk i samfunnet har strategisk betydning

    Raskere endringstakt

    Dette medfører raskere regulatoriske, teknologiske og samfunnsmessige endringer. Det stiller større krav til den enkelte virksomhet og kan bidra til større forskjeller mellom virksomheter. Kunstig intelligens vil i større grad påvirke utviklingen av digitale tjenester.

    Krav til effektivisering gjør at offentlig sektor må levere mer for mindre

    Dette medfører et behov for økt samarbeid og samskaping samt bedre utnyttelse, deling og gjenbruk av eksisterende løsninger for tjenesteutvikling. Det vil gi økt oppmerksomhet på hvordan digitaliseringen kan frigjøre ressurser i offentlig forvaltning, blant annet ved bruk av KI.

    Tillitssamfunnet er under press

    Dette medfører at tjenester og løsninger for tjenesteutvikling må legge til rette for at lover og regler følges. Tilliten til at personvernet ivaretas i digitale løsninger må økes. Brukervennligheten i digitale tjenester forbedres kontinuerlig.

    Bærekraftmålene må innfris for å få en bedre fremtid

    Dette medfører økte krav og forventninger til utvikling av digitale tjenester/dialog med høy kvalitet. Det blir større fokus på digitalt utenforskap og at løsninger ivaretar privatpersoners rettigheter og plikter. Digitaliseringens klimaavtrykk vil vektlegges mer, som gjenbruk av kode og bruk av felleskomponenter.

    Grunnleggende prinsipper for Tjenesteutvikling

    Prinsippene representerer et sett med generelle føringer som legger grunnlaget for hvordan vi jobber med operasjonalisering av de ulike målene.

    Sikkert og tilgjengelig

    Produktene (og offentlig sektor) lever av tillit. Sikkerhet, kvalitet og tilgjengelighet er førende i utviklingen av løsningene. Produktene skal være tilgjengelige og levere høy oppetid.

    Samarbeid på tvers

    Gjennom samarbeid og deling skapes digitale fellesgoder som vil være til nytte både i Norge og andre land. Vår kode skal være åpen og fri. Det skal være gode integrasjoner mot andre løsninger gjennom samarbeid med fellestjenester og produkter.

    Brukerorientert

    Produktene innenfor tjenesteutvikling skal ha høy brukskvalitet, være enkle å ta i bruk og fungere der brukeren har behov. Relevante deler av løsningene kan være tilgjengelige også for private aktører for å sikre best mulig brukskvalitet.

    Kostnadseffektivt

    Produktene innen tjenesteutvikling skal være kostnadseffektive i utvikling, drift og forvaltning. Felles behov blir prioritert i retningsvalg, ikke skreddersøm og særbehov.

    Bærekraft

    Produktene som tilbys skal ivareta FNs bærekraftsmål.

    Strategisk retning

    Visjon for produktgruppen Tjenesteutvikling

    1. Det skal være enkelt å forstå nytten ved bruk av våre produkter

    Vi legger til rette for at det skal være enkelt å se mulighetsrommet ved bruk av fellesløsninger for å tilby digitale tjenester.

    Situasjonsbeskrivelse

    Det oppleves vanskelig å finne frem og forstå hva produktene er, og hvordan de kan brukes sammen med andre fellesløsninger.

    Dokumentasjon som er tilgjengelig er fragmentert i forhold til hva produktene kan brukes til, og hvordan de passer inn i flere type tjenester.

    Beskrivelse av våre produkter er vanskelige å forstå i forhold til nytteverdi, kostnader og krav til bruk.

    Våre delmål

    • Vi er innsiktsdrevet
    • Virksomhetene får den hjelpen de trenger for å finne og forstå.
    • Produktene er kommunisert og koordinert med relevante digitale økosystemer
    • Vi bidrar til å heve kompetansen på digitalisering i offentlig sektor

    Viktige tiltak

    • Vi skal samarbeide med økosystemforvalterne
    • Vi skal etablere samarbeid med leverandørmarkedet
    • Vi skal bidra inn i arbeidet med utarbeidelse av dokumentasjon, informasjonsmateriell og kommunikasjonsplattform.
    • Vi skal tilpasse dokumentasjon etter våre brukeres situasjon
    • Vi skal etablere metoder og rutiner for kontinuerlig innsiktsarbeid

    2. Det skal være enkelt å tilby brukerrettede sammenhengende tjenester

    Vi legger til rette for at våre brukere og deres partnere enkelt kan tilby digitale tjenester ved å utnytte gjenbrukbare byggeklosser og integrasjoner med andre fellesløsninger.

    Situasjonsbeskrivelse

    Fremover øker behovet for sammenhengende tjenester. Dette krever løsninger som støtter samarbeid, deling av data og en helhetlig brukeropplevelse.

    Terskelen for å tilby digitale tjenester er for høy. Det gjør det vanskelig for mange av våre brukere å komme i gang med å lage og opprettholde løsninger på en effektiv måte.

    Vi mangler mønstre for dialog mellom brukerflater og virksomheter. Vi mangler også støtte for en-til-mange-modeller for samarbeid mellom flere virksomheter.

    I tillegg dekker vi ikke tjenester som krever anonymitet eller er spesifikt tilrettelagt for europeiske brukere.

    Våre delmål

    • Tilby produkter og tjenester som inngår i en helhetlig tjenesteleveranse fra start til slutt
    • Bidra til økt deling og gjenbruk
    • Legge til rette for mer selvbetjening og gjøre det enklere for våre brukere å løse sine oppgaver

    Viktige tiltak

    • Vi skal tilby selvbetjente lavkode-verktøy for konfigurasjon av tjenester og overvåkning.
    • Vi skal forbedre opplevelsen av maskin-til-maskin innsending av tjenester
    • Vi skal utvikle støtte for enkel deling og gjenbruk av bl.a.

      - Applikasjoner

      - Kodelister

      - Datamodeller

      - Tekster osv.

    3. Det skal være enkelt å innovere

    Vi legger til rette for at virksomheter kan innovere gjennom å utvikle nye løsninger, konsepter og funksjonalitet. Vi bidrar til at nye innovative løsninger kan skalere og tas i bruk av andre virksomheter, for ytterligere verdiøkning.

    Situasjonsbeskrivelse

    Per i dag finnes det ikke et sted i Altinn hvor innovasjon kan utforskes og utvikles, med mindre man er tjenesteeier og selv har kapasitet. Det medfører at innovasjon i stor grad skjer lokalt. Det hindrer offentlig sektor å utnytte løsningene på tvers, til felles nytte.

    Det mangler tilstrekkelig innovativt samarbeid på tvers. Det begrenser muligheten for felles utvikling og stordriftsfordeler.

    I tillegg vil kunstig intelligens (KI) ha en betydelig påvirkning på hvordan produkter utvikles i fremtiden. Vi må være forberedt på å integrere slike teknologier i vår innovasjonsprosess.

    Våre delmål

    • Involvere fagområder i Digdir, forvaltningen, akademia og leverandørmarkedet.
    • Bidra til større sammenheng med andre innovasjonsvirkemidler som for eksempel Stimulab, medfinansieringsordningen,
    • Bidra inn i Nordisk/Baltisk samarbeid og arbeidet med sammenhengende tjenester og livshendelser
    • Skaffe oversikt over relevante innovasjonsaktiviteter i offentlig sektor

    Viktige tiltak

    • Etablere sandkasse
    • Gjennomføre Hackatons
    • Tilby mal for innovasjon og bidra til gjenbruk

    Trusler og utfordringer


    Produktene blir ikke brukt
    Vi får ikke utnyttet gevinstene av digitalisering i offentlig sektor godt nok. Det hindrer utbredelse av fellesløsninger og gir dyrere digitalisering for offentlig sektor.

    Manglende eierskap til nye sammenhengende tjenester
    Ved utvikling av nye sammenhengende tjenester er det en fare for at ingen tar eierskap til tjenesten. Det gir en usikkerhet for videre utvikling, drift og forvaltning av slike tjenester. Det hindrer utvikling av sammenhengende tjenester.

    Manglende samarbeid opprettholder silobasert utvikling
    Silobasert styring og finansiering har vært det største hinderet for samhandling og samarbeid de siste 20 årene. Det innebærer at vi ikke klarer å utnytte begrensede ressurser.

    Manglende finansierings- og forretningsmodell
    Finansierings- og forretningsmodeller blir for utydelige i samarbeidsløsninger. Utviklingskostnadene til våre brukere blir høy for de som ønsker å innovere. Totalkostnaden for utvikling og drift blir for utydelig. Det reduserer fart i utviklingen.

    For tett binding til techgigantene
    Vi får avhengigheter og sårbarheter vi ikke var klar over. EUs reguleringer kan gjøre at vi må velge om vi fortsetter å være avhengige av techgigantene eller må bruke andre løsninger som tilfredsstiller EUs krav.