Hopp til hovedinnhold

Skjemadesign gikk raskt - Integrasjoner tok mest tid

Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har de siste månedene jobbet intensivt med å bygge sine eksisterende skjemaer på nytt i Altinn Studio. Målet er å ta plattformen i bruk som en av NVEs sentrale løsninger for skjematjenester fremover. Så langt har de produksjonssatt tre, snart fire, av totalt 19 planlagte tjenester.

Opprettet: 04. desember 2025

En større jobb enn forventet

Arbeidet har vært mer omfattende enn forventet. NVE opplevde tidlig at selve skjemadesignet var smidig og gikk raskt. Men da logikk, arbeidsflyt og integrasjoner med interne systemer skulle bygges opp igjen ble det mer komplekst. Kartlegging av eksisterende tjenester, dialog med mange ulike produkteiere, og behovet for å redesigne skjemaene etter nytt oppsett, har bidratt til en bratt læringskurve.

- Særlig når vi har jobbet med å bygge logikk, arbeidsflyt og integrasjoner med våre egne systemer har ting vært krevende. Da har det vært utrolig godt å ha Slack-kanalen til Digdir for å stille spørsmål og få ekspertsvar på kort tid. Det har også vært nyttig å se hva andre har spurt om og hvordan deres problemer ble løst, forteller teamleder Lovinda Ødegården i NVE.

NVE, seksjonen for utvikling og rådgivning
Hele seksjonen for utvikling og rådgivning i NVE bidro i arbeidet med Altinn studio.

Støtte fra Digdir og tjenesteverkstedet

NVE har også tatt imot tilbudet om bistand fra Altinn sitt tjenesteverksted, og har i en periode lånt en utvikler derfra å bruke som både tjenesteutvikler og sparringspartner for NVEs egne utviklere. De anbefaler andre som ser at ting er mer komplekst enn de hadde trodd å gjøre det samme.

Mange produkteiere og behov for avklaringer

Flere interne utfordringer måtte også løses. Med mange skjemaer og mange internt produkteiere har det vært tidkrevende å få avklaringer i tide. Samtidig måtte NVE finne ut hvordan de best informerer de som bruker tjenestene deres om at tilganger må settes opp på nytt når tjenestene flyttes. Her har dialogen med Digdir, både via Slack og e-post, vært nyttig for å få nødvendige avklaringer.

Veien videre

Selv om de første tjenestene er lansert, gjenstår det fortsatt en del arbeid før NVE er i mål. De fleste skjemaene er ferdig designet, men det gjenstår en del arbeid i backend.

- Utviklerne sitter vanligvis i leveranseteam/produktteam, men behovet for fokus gjør at det er best for dem å gå midlertidig ut av leveranseteamene og jobbe tettere sammen i en «Altinn-taskforce». Vi håper på å ha bygget ferdig alle skjemaene før årsskiftet, avslutter Ødegården.