Utredningen av ny finansieringsmodell for fellesløsningene er godt i gang. Ny finansieringsmodell trer i kraft fra 1. januar 2027. På prosjektsidene her på Samarbeidsportalen finner dere oppdatert informasjon om arbeidet.
Digdir samarbeider med Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet om å etablere ny finansieringsmodell for fellesløsningene.
Et viktig bidrag fra det offentlige for å sikre velferdsstaten er effektivisering og digitalisering i forvaltningen. Ett av svarene er økt bruk av fellesløsninger som løser felles behov. Derfor må vi etablere ny finansieringsmodell som er forutsigbar og bærekraftig for alle parter og gir insentiver til samfunnsøkonomisk lønnsom bruk av løsningene.
Høy prioritet
Arbeidet med ny finansieringsmodell er høyt prioritert både i Digdir og departementet. Arbeidet er komplekst og berører mange aktører, og det er viktig at de ulike perspektivene blir ivaretatt.
Styringsrådet for Digdirs fellesløsninger vil bli en viktig arena for involvering av virksomheter som benytter fellesløsningene. Oppdatert informasjon om prosjektet og aktiviteter blir fortløpende lagt ut på prosjektsidene på Samarbeidsportalen.
Arbeidet skal gi forutsigbare finansieringsmodeller som fremmer samfunnsøkonomisk effektiv bruk, er enkle å forstå og som stimulerer til utvikling.
Forslaget til ny finansieringsmodell skal vedtas av regjeringen og vi jobber ut ifra at ny finansieringsmodell skal innføres fra 1. januar 2027.

Metode og status
Arbeidet skal munne ut i en rapport som blant annet skal inneholde veivalg, juridiske og samfunnsøkonomiske vurderinger, kostnadsstruktur, foreslått prismodell, og praktisk gjennomføring.
Arbeidet med rapporten pågår, og krever at vi vurderer juridiske, samfunnsøkonomiske og strategiske rammer, og lager konkrete modeller. Økonomiske simuleringer utføres for å vurdere konsekvensene av ulike alternativer.