Nå har du mulighet til å se og prøve en betaversjon av den nye innboksen i vårt testmiljø. Dette er en tidlig versjon, og det gjenstår fortsatt arbeid før vi er klare til å gå i produksjon med ekte data. Nå ønsker vi tilbakemeldinger fra deg som jobber med å utvikle digitale tjenester som benytter løsninger i Altinn.
Hva er nytt?
Den nye innboksen skal gi en samlet oversikt over den digitale dialogen som bedrifter og personer har, og har hatt, med det offentlige. Den nye innboksen bygger på Dialogporten, som gjør det mulig for offentlige tjenestetilbydere å nå ut med sine digitale tjenester uavhengig av om tjenestene er bygget i Altinn eller på andre offentlige tjenesteplattformer, som for eksempel skatteetaten.no eller nav.no.
Dialogporten og den nye innboksen gjør det lettere for sluttbrukerne å finne kommunikasjon knyttet til samme sak, og legger til rette for sammenhengende tjenester på tvers av ulike offentlige aktører. Den nye innboksen er en felles arbeidsflate ment for alle brukergrupper mot alle offentlige tjenestetilbydere. Samtidig gir Dialogporten en portaluavhengighet, som innebærer at brukere kan finne samme informasjon om sin sak, for eksempel status på saken, mottatte meldinger og sendte skjema, og logg over hvem som har gjort hva. Dette uavhengig av om de bruker etatenes egne portaler, andre sluttbrukersystemer fra leverandørmarkedet eller interne fagsystemer.
Logg inn for å se
Gå til https://af.tt.altinn.no/, hvor du vil bli bedt om å logge inn i ID-porten sitt testmiljø. Velg «TestID på høyt nivå», og oppgi 20905995783 som fødselsnummer, som er et syntetisk fødselsnummer knyttet til testbrukeren Søster Fantasifull. Denne testbrukeren har tilgang til noe eksempel innhold som gir et bilde av hvordan den nye innboksen vil kunne se ut. Det er ikke mulig å logge på med ekte fødselsnumre, kun syntetiske brukere fra Tenor testdatasøk kan benyttes for innlogging.
Les mer om testbrukere i faktaboksen lengre ned i saken.
Har du tilbakemeldinger?
På #produkt-arbeidsflate inne på Altinn Slack kommer du i kontakt med teamet som jobber med å utvikle den nye innboksen. Vi setter stor pris på alle typer innspill og spørsmål!
Finner du en bug, eller har et konkret endringsforslag, kan du gjerne opprette en issue eller en pull request på Github.
Om bruk av Tenor-testbrukere
Test-Norge er et sett med felles testdata fra flere ulike kilder i Norge, primært Enhetsregisteret og Folkeregisteret. Tenor testdatasøk er et arbeidsverktøy for alle som driver med systemutvikling og som trenger testdata. Gjennom dette verktøyet kan en finne frem til syntetiske personer og organisasjoner, for eksempel daglige ledere som kan brukes for å teste funksjonalitet i Altinn.
Løsningen kan finnes på https://www.skatteetaten.no/skjema/testdata/, og er gratis å bruke. Du trenger å logge inn med ID-porten for å bruke verktøyet.
Altinn støtter innlogging og bruk av alle syntetiske testpersoner som er definert i Test-Norge, og håndterer også Enhetsregister-roller til syntetiske selskaper (f.eks. daglig leder, styreleder, innehaver), og lar deg gjøre delegeringer av roller og rettigheter mellom disse på samme måte som ekte personer og organisasjoner.
Du vil også kunne bruke hvilken som helst Tenor-brukere og organisasjoner til å teste Arbeidsflate og Dialogporten, men av tekniske årsaker må du først logge inn i den gamle innboksen på https://tt02.altinn.no før du kan logge inn i Arbeidsflate. Denne innloggingen i Altinn 2 trenger bare å gjøres én gang per fødselsnummer. Hvis dette ikke gjøres, vil Arbeidsflate ikke fungere, og innboksen vil være tom.