Autentisering og signering
Den nye identitetslommeboken vil tilby autentisering på høyeste sikkerhetsnivå. Med sin digitale ID kan innbyggere og virksomheter dermed identifisere seg selv på en sikker og enkel måte - i Norge og over landegrensene i Europa.

Foto: Envato
- Brukerne kan identifisere seg selv og autentisere seg i en rekke tjenester, enten det er nettbank, offentlige portaler eller e-handel, uavhengig av hvilket EU-land de befinner seg i. Løsningene er basert på et felles register- og autentiseringssystem for å sikre at identiteten til brukerne kan bekreftes på tvers av medlemslandene.
- Offentlige virksomheter skal akseptere den digitale identitetslommeboken for tjenester som krever identifikasjon.
- En rekke bransjer blir også pålagt å akseptere lommeboken. De viktigste er:
- Bank- og finanssektoren: Banker og finansinstitusjoner må akseptere den digitale identiteten for kundeverifisering og åpning av kontoer.
- Forsikring: Forsikringsselskaper må også tillate bruk av den digitale lommeboken for identifikasjon i forbindelse med tegning av forsikringer og behandling av krav.
- Telekommunikasjon: Selskaper innen telekommunikasjon må akseptere lommeboken for autentisering av brukere, spesielt når det gjelder nye kunderegistreringer.
- E-handel: Nettbutikkene og handelsvirksomheter må gi mulighet for bruk av den digitale identitetslommeboken som et alternativ for betaling og autentisering av kunder.
- Gjennom lommeboken får brukerne tilgang til å signere digitalt på høyeste sikkerhetsnivå, såkalt kvalifisert signatur.
- Privates bruk av lommeboken skal være gratis.