Hopp til hovedinnhold

Autentisering og signering

Den nye identitetslommeboken vil tilby autentisering på høyeste sikkerhetsnivå. Med sin digitale ID kan innbyggere og virksomheter dermed identifisere seg selv på en sikker og enkel måte - i Norge og over landegrensene i Europa.

En person holder en mobiltelefon
Foto: Envato
  • Brukerne kan identifisere seg selv og autentisere seg i en rekke tjenester, enten det er nettbank, offentlige portaler eller e-handel, uavhengig av hvilket EU-land de befinner seg i. Løsningene er basert på et felles register- og autentiseringssystem for å sikre at identiteten til brukerne kan bekreftes på tvers av medlemslandene.
  • Offentlige virksomheter skal akseptere den digitale identitetslommeboken for tjenester som krever identifikasjon.
  • En rekke bransjer blir også pålagt å akseptere lommeboken. De viktigste er:
    • Bank- og finanssektoren: Banker og finansinstitusjoner må akseptere den digitale identiteten for kundeverifisering og åpning av kontoer.
    • Forsikring: Forsikringsselskaper må også tillate bruk av den digitale lommeboken for identifikasjon i forbindelse med tegning av forsikringer og behandling av krav.
    • Telekommunikasjon: Selskaper innen telekommunikasjon må akseptere lommeboken for autentisering av brukere, spesielt når det gjelder nye kunderegistreringer.
    • E-handel: Nettbutikkene og handelsvirksomheter må gi mulighet for bruk av den digitale identitetslommeboken som et alternativ for betaling og autentisering av kunder.
  • Gjennom lommeboken får brukerne tilgang til å signere digitalt på høyeste sikkerhetsnivå, såkalt kvalifisert signatur.
  • Privates bruk av lommeboken skal være gratis.