Nå lanseres Norges nasjonale «sandkasse» for digitale lommebøker. Sandkassen er et isolert og trygt digitalt testmiljø som gir offentlige og private virksomheter mulighet til å utforske nye løsninger og tjenester basert på lommebokteknologien.

Lanseringen skjer på konferansen NOKIOS i Trondheim 21. oktober. Sandkassen er resultat av et samarbeid mellom Digitaliseringsdirektoratet (Digdir) og Brønnøysundregistrene. Dagens lansering markerer et vesentlig skritt på veien mot innføring av digitale lommebøker for innbyggere og virksomheter, i tråd med rammeverket fra EU/EØS.
– Den digitale lommeboka skal være en app på mobilen som gjør det mulig å bevise hvem du er, betale på en sikker måte, oppbevare resepter og andre bevis – og gi deg tilgang til private og offentlige tjenester. Den skal være frivillig å bruke, og vil fungere på tvers av landegrensene i Europa, sier digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung.
Tid for utprøving
Regjeringen vil tilby en slik lommebok med elektronisk ID på høyt sikkerhetsnivå, for å sikre at alle får tilgang til digitale tjenester på en trygg måte.
– Da er det viktig at vi tester ut hvordan lommeboka kan fungere. Jeg er glad for at Digdir nå inviterer norske miljøer til å delta i dette arbeidet, sier statsråden.
Gjennom sandkassen kan offentlige og private virksomheter prøve ut innovative brukerreiser, publisere digitale bevis, og bidra til erfaring- og kompetanseoppbygging.
Håper på bred deltakelse
Direktør Frode Danielsen i Digdir sier at arbeidet med innføringen av eIDAS-regelverket og en digital identitetslommebok i Norge er en oppgave som er høyt prioritert. I sandkassen som nå kan tas i bruk, leverer Digdir infrastruktur, demo-lommebok og andre tekniske komponenter, mens Brønnøysundregistrene er sentral for tilretteleggingen for lommebøker for virksomheter.
– Testmiljøet som vi nå åpner bygger på en felles arkitektur for hele Europa, og som både offentlig og privat sektor må forholde seg til i årene som kommer. Vi håper derfor på bred deltakelse fra alle som vil utforske praktisk nytte, identifisere hindringer og muligheter med lommebokteknologien, sier Frode Danielsen.
Viktig for næringslivet
Brønnøysundregistrene er spesielt opptatt av at næringslivet får tilgang til virksomhetslommebøker så raskt som mulig. Lommebøkene vil gi næringslivet muligheter til å skape nye tjenester og mer effektive løsninger – også på tvers av grensene i Europa.
– Nøkkelen til en vellykket innføring av virksomhetslommebøker i Norge er at vi raskt viser muligheter for økt verdiskaping og forenkling. Nå er tiden inne for å utforske mulighetene, sier direktør Lars Peder Brekk i Brønnøysundregistrene.
Aktører som ønsker å delta eller utforske muligheter i sandkassen oppfordres til å ta kontakt med Digdir. Mer informasjon framgår på Digdirs nettsider for digitale lommebøker.
On digitale lommebøker
- Digitale lommebøker gir en trygg løsning for innbyggere og virksomheter som ønsker å bevise identitet, dele bevis og få tilgang til tjenester og handel. Innbyggere kan få lommeboka gratis i form av en app, mens virksomheter vil bygge teknologien inn i sine systemer. Dette vil styrke personvernet, forenkle hverdagen og bedre samhandlingen med offentlig sektor og private virksomheter.
- Sandkassen som tilbys av Digdir er et pilotanlegg for digitale lommebøker. Den skal bidra til læring, teknologisk utprøving og kompetansebygging før løsninger settes i produksjon. Den gir mulighet for publisering, utstedelse og testing av digitale bevis (f.eks. førerkort, vaksinasjonskort), og for å utforske brukerreiser, betalingsløsninger og underskrifter i lommebok-format.
- Innføringen av digitale lommebøker følger av eIDAS 2.0-forordningen som gjelder alle medlemsland i EU/EØS, og innebærer at innbyggere og virksomheter kan dele data på tvers av landegrensene på en effektiv og sikker måte. De første europeiske lommebøkene kommer i 2026, i Norge skjer det innen 2030.
- Lommebøkene bygger bl.a. på Zero Knowledge Proof-teknologi som gjør det mulig å dele bevis (f.eks. alder), uten å dele alle data (f.eks. fødselsdato), og uten at myndigheter eller virksomheter kan kartlegge brukerens atferd.
Les mer
Kontakt
Pressevakt
presse@digdir.no - tlf. 400 33 199
Are Kvistad
Kommunikasjonsrådgiver
akv@digdir.no - tlf. 478 07 910