Lommebøker for virksomheter
I tillegg til digitale lommebøker for personer, kommer også digitale lommebøker for virksomheter. Lommebøkene gir virksomheter en sikker måte å identifisere seg digitalt og dele informasjon som verifiseres i sanntid – med hver datakilde som garantist for at dataene er korrekte og gyldige.

Virksomhetslommebøker gjør det mulig for virksomheter å bruke egen informasjon til å:
- effektivisere administrative prosesser og rapportering
- øke tillit og redusere risiko og friksjon i samarbeid
- åpne dører for nye muligheter og markeder, både nasjonalt og internasjonalt
Mens personlommebøker er knyttet til fysiske personer, vil virksomhetslommebøker være knyttet til virksomheter (juridiske personer). Virksomhetene får sin unike europeiske ID som baserer seg på informasjonen fra Enhetsregisteret. Denne vil fungere i hele Europa og kalles LPID (Legal Person Identification Data).
European Business Wallet
Competitiveness Compass fra EU-kommisjonen (januar 2025) peker på virksomhetslommeboken som hjørnesteinen i å åpne opp det indre markedet i Europa for å kunne drive forretning enkelt og digitalt på tvers av landegrensene. I tillegg er det identifisert store effektiviseringsgevinster som vil få stor effekt i samhandlingen mellom virksomheter internt i Norge. Virksomhetslommeboken skal bygges på eIDAS 2.0, og det forventes at EU-kommisjonen legger frem et forslag til regulering i Q4 2025 som baserer seg på prinsippene:
- Dataminimering: del det som trengs – og ikke mer
- Dine data til din disposisjon: gjenbruk bevis i møte med private og offentlige virksomheter
- Interoperabilitet på tvers av grenser og systemer
- Bevis kan trekkes tilbake når forutsetningen for beviset faller bort – og mulighet for å sjekke at beviset er gyldig i sanntid
Selv om lovgivning i Norge kan ligge noen år frem i tid, er Digdir og Brønnøysundregistrene i gang med forberedelser, slik at norske virksomheter kan ta de digitale lommebøkene i bruk så raskt som mulig etter at lovverket fra EU er klart.
Les om virksomhetslommebøker på Forenklingsbloggen
We Build - EUs storskalapilot
Brønnøysundregistrene og Digdir er partnere i storskalapiloten We Build Consortium som skal jobbe videre med å etablere en filial av et utenlandsk selskap i Norge, ved å bruke bevis fra virksomhetslommebøker. We Build har oppstart høsten 2025 og planlegger flere piloter mellom næringsliv og myndigheter som involverer digitale virksomhetslommebøker, og slik demonstrere de praktiske fordelene løsningene kan gi.