Lommebøker for virksomheter
I tillegg til identitetslommebøker for personer («personlommebøker»), vil EU introdusere «virksomhetslommebøker» for å forenkle og digitalisere forretningsdriften over landegrensene.

Mens personlommebøker er knyttet til fysiske personer, vil virksomhetslommebøker være knyttet til juridiske personer (LPID). En forutsetning for å lykkes med virksomhetslommebøker er at man har fått på plass personlommebøker, som har hatt tydeligst fokus i de europeiske landene de siste årene.
European Business Wallet
I Competitiveness Compass fra EU-kommisjonen (januar 2025) introduseres «European Business Wallet». Hvordan dette skal løses er ennå ikke klart, men flere land har planer om å lansere virksomhetslommebøker. Virksomhetslommeboken skal bygge på prinsippene i eIDAS 2.0, og det forventes at EU-kommisjonen vil legge frem et forslag til regulering i Q4 2025.
Selv om lovgivning i Norge vil ligge flere år frem i tid, er det viktig å starte arbeidet slik at en norsk innføring er klar når ny lov i EU er klar.
Piloter
EU Digital Identity Wallet Consortium (EWC) arbeider med å definere krav og arkitektur for virksomhetslommebøker og LPID (Legal Person Identification Data). Det gjennomføres piloter som undersøker mulige bruksområder, som offentlige anskaffelser, åpning av bankkonti og leverandørverifisering knyttet til digitale faktuarer.
En av arbeidspakkene handler om digital identitet for organisasjoner, bekrefte virksomhetstilknytning og autorisasjon til å handle for personer og maskiner. Fra norsk side jobber blant andre Brønnøysundregistrene og Direktoratet for økonomistyring (DFØ) med dette.
Les om virksomhetslommebøker på Forenklingsbloggen
We Build
Brønnøysundregistrene og Digdir er også partnere i We Build Consortium som skal jobbe videre med dette. We Build har oppstart høsten 2025 og planlegger flere piloter mellom næringsliv og myndigheter som involverer digitale virksomhetslommebøker, og slik demonstrere de praktiske fordelene løsningene kan gi.