Mandat for brukerrådet for Digdirs digitale fellesløsninger

Versjon 1.2 oppdatert 19.februar 2020.

På denne siden

    1. Bakgrunn

    Digdir forvalter ID-porten, kontakt- og reservasjonsregisteret, digital postkasse til innbyggere, eSignering, eFormidling, Maskinporten og eInnsyn. Dette er fellesløsninger som skal utvikle seg i takt med offentlig sektors behov for nye tjenester og den teknologiske utviklingen, innenfor de rammer som er besluttet av politiske myndigheter.

    For å sikre at Digdirs fellesløsninger utvikles og forvaltes i tråd med offentlig sektors behov, vil Digdir benytte brukerrådet til samarbeid og dialog med offentlige virksomheter.

    2. Formål

    Brukerrådet er et rådgivende organ for Digdir. Brukerrådet skal diskutere:

    • status, endringsønsker og videreutviklingsprosjekter for Digdirs digitale fellesløsninger
    • annet av relevans for forholdet mellom kundene og fellesløsningene.

    3. Medlemmer og roller

    Deltakelse i brukerrådet er åpen for alle kunder, men Digdir har mulighet til å begrense antall deltakere. Ved behov kan Digdirs eksterne leverandører tilknyttet fellesløsningene inviteres til å delta på møter i brukerrådet.

    4. Møter

    Brukerrådet møtes minimum én gang i året. Kostnader knyttet til deltakelse i brukerrådet, må dekkes av den enkelte kunde. Digdir leder møtene i brukerrådet, kaller inn til møter og fører referater. Digdir har ansvar for at brukerrådet fungerer etter hensikten og skal sørge for god saksforberedelse i forkant av møtene. Alle kunder kan foreslå saker til brukerrådet. Møteinnkallinger og -referater gjøres tilgjengelig på Samarbeidsportalen.