Hopp til hovedinnhold

Nok et stortingsvalg er gjennomført, og Valgdirektoratet leverte rask opptelling av stemmene! For å få til en effektiv, trygg og korrekt valggjennomføring kreves sikre digitale løsninger. Derfor spilte flere av fellesløsningene en viktig rolle i gjennomføringa av valget 2025.

Opprettet: 10. september 2025

Informasjon på digital postkasse i forkant av valget

Hvert valgår sendes det ut informasjon til innbyggerne i forkant av valget. I år ble det sendt ut 3,77 millioner digitale informasjonsbrev om valget til innbyggerne sin digitale postkasse i enten Digipost, e-Boks eller i Altinn. Innbyggere som har reservert seg mot digital kommunikasjon i kontakt- og reservasjonsregisteret fikk dette tilsendt i posten.

ID-porten sikrer trygg autentisering ved rapportering av stemmer

En sentral del av valggjennomføringen er innrapportering av stemmer fra kommunene. Innrapporteringen blir gjort gjennom valgmedarbeiderportalen EVA. Ved innrapportering av stemmer må autoriserte valgmedarbeiderne autentisere seg via ID-porten med eID på høyt sikkerhetsnivå (nivå 4). Dette sikrer at valgresultatene blir innrapportert på en trygg og pålitelig måte. Digdir har i den forbindelse hatt ekstra beredskap på det tekniske og kommunikasjon, og ID-porten leverte på både ytelse og stabilitet i heile perioden.

eSignering

Ved valget må det også signeres valgprotokoller om hvordan valget er gjennomført i valglokala, kommunen og i fylkeskommunen. Da benyttes eSignering, som gjør det mulig å signere dokumentene elektronisk på en sikker, praktisk og effektiv måte.

Godt samarbeid

Valgdirektoratet og Digdir har hatt et veldig tett og godt samarbeid i sammenheng med gjennomføringen av årets valg, og vi er glad for å se at våre fellesløsninger bidrar til en trygg og sikker gjennomføring av valg i Norge.