Hopp til hovedinnhold

I en artikkel på Ikt-norge.no 3. juni 2025 uttrykker IKT Norge uro for at IT-løsninger som offentlige virksomheter utvikler, konkurrerer med private aktørers eksisterende tjenester og løsninger i markedet. De nevner spesielt Digitaliseringsdirektoratet (Digdir) og Altinn Studio som eksempler på slike offentlige virksomheter og løsninger. Vi forstår uroen, men vil få avklare rollen Digdir har, og peke på mulighetene som ligger i Altinn og Altinn Studio

Opprettet: 27. juni 2025

Det vi er enige om

I nettartikkelen slår IKT Norge fast at IT-bransjen og det offentlige «har et felles mål om en effektiv og digitalisert offentlig sektor», og at vi også tidligere har hatt «et utmerket samarbeid om utvikling av fellesløsninger». Det er vi enig i! Altinn-plattformen er et eksempel på det. Altinn har i over 20 år bidratt til innovasjon, samarbeid og effektivisering på tvers av offentlig og privat sektor. I dag utvikler Digdir tredje generasjon av Altinn-plattformen. Også Altinn 3 utvikles i stor grad i samarbeid med privat sektor gjennom innleide ressurser og eksterne avtaler. Norsk IT-bransje er med på å bygge løsningen. Dessuten åpner plattformen for nye innovasjonsmuligheter – i aller høyeste grad også for bransjen. Dette kommer vi tilbake til.

Altinn 3 er basert på åpen kildekode og består av flere mindre, modulære produkter. Et av dem er Altinn Studio – en selvbetjeningsplattform der virksomheter i offentlig sektor, eller leverandørene deres, kan utvikle dialoger og tjenester, enten med grafiske brukergrensesnitt for innbyggerne eller API-er for maskin-til-maskin-integrasjon. Det er slike dialoger som kan, blant mye annet, erstatte dagens digitale skjemaløsninger levert av private aktører. IKT Norge mener at Digdir med dette trer inn i markedet som leverandør av digitale skjemaløsninger, med konkurrerende produkter og offentlige konkurransefortrinn. Vi mener at vi gjør veldig mye annet, og det er her vi vil få avklare roller og løfte fram muligheter.

Med bransjen mot framtidas digitale økosystem

Altinn Studio er ikke bare et skjemaverktøy, og Digdirs rolle er ikke å være “leverandør av skjemaløsninger”.

Altinn er en åpen og felles digital plattform for samhandling. Den svarer på målsetningen i regjeringens digitaliseringsstrategi om økt samhandling og tjenesteutvikling i norsk offentlig sektor; og den gjør det med en tilnærming til digitalisering som vi mener er den riktige for framtida. Utviklingen beveger seg, slik vi ser det, bort fra løsninger der enkeltskjemaer er endepunktet, og mot sømløse, sammenhengende og dialogbaserte tjenester. I dette nye landskapet har det tradisjonelle skjemaet en markant redusert rolle. Vi mener at denne utviklingen vil skje med eller uten Altinn og Altinn Studio.

Digdirs samfunnsoppdrag er å bidra til en effektiv, brukerrettet og samordnet digitalisering av hele offentlig sektor. Vår ambisjon er ikke å overta alle behov, men å standardisere og tilby felleskomponenter som legger til rette for innovasjon og integrasjon, og som bransjen kan bygge verdiøkende tjenester rundt. I det felles digitale økosystemet som digitaliseringsstrategien har som mål, «samarbeider offentlige og private virksomheter om å bygge helhetlige og sammenhengende tjenester». Det er en rollefordeling: offentlig sektor bør ta ansvar for felles infrastruktur, plattformer og tjenester der det lønner seg for samfunnet, og samtidig bruke leverandørmarkedet og private selskaper til å bygge tjenester på de åpne fellesløsningene. Vi ønsker og trenger bransjen med oss.

Bransjemuligheter med Altinn 3

Konkurranse om brukervennlige tjenester, innovativ funksjonalitet, integrasjonsløsninger og rådgivning på statlige fellesløsninger er positivt. Digdir ønsker å skape en digital infrastruktur som stimulerer konkurranse og innovasjon i IT-næringen, ikke hemmer den. Når Altinn og Altinn Studio utvikles med åpen kildekode, legger vi til rette for at hele IT-bransjen kan ta i bruk, utvikle, videreutvikle og drifte tjenester på Altinn-plattformen, sammen med og på vegne av offentlige tjenesteeiere. Videreutvikling og drift av tjenester blir ikke lukket til leverandøren av én plattform eller løsning/tjeneste. I stedet vil alle selskaper i bransjen kunne konkurrere om slike oppdrag.

Med mer selvstendige moduler og åpne grensesnitt åpner Altinn 3 også nye forretningsmuligheter for privatmarkedet. Et konkret eksempel er produktet Dialogporten, som gjør det mulig å sammenstille og håndtere digitale dialoger, tjenester, data og post på tvers av systemer. Private leverandører kan integrere sine løsninger med Dialogporten via åpne API-er og tilby merverdi-tjenester som bedre saksbehandlingsverktøy, bransjespesifikke moduler osv. til offentlige kunder. På denne måten skaper Altinns modulære oppbygning flere muligheter, ikke færre, for leverandørene, enn den monolittiske Altinn II gjorde.

Regjeringens digitaliseringsstrategi ber om at vi «samhandler, gjenbruker fellesløsninger, følger standarder, prinsipper og referansearkitekturer», og den slår fast at Altinn har en rolle i dette: «Fellesløsninger som Altinn [...] er viktige for å etablere digital samhandlingsevne.»

Nettartikkelen på ikt-norge.no åpner med et videoklipp av helseministeren som sier at det offentlige ikke skal utvikle egen teknologi og «gå i beina på» IT-bransjen. Vi er enig med ham også. Fragmenterte og egenutviklede teknologiløsninger er en stor utfordring for den samordnede og helhetlige digitale offentligheten som regjeringen ønsker for innbyggerne i Norge. Digdir utvikler ikke «egen» teknologi. Vi lager fellesløsninger, som vi håper norsk IT-bransje og offentlige virksomheter vil gå sammen om å ta i bruk for å utvikle innovative, helhetlige og effektive digitale innbyggertjenester for framtida.

Kontakt

Frode Danielsen
Direktør, Digitaliseringsdirektoratet
E-post: frode.danielsen@digdir.no

Tor Arild Sunnevåg
Seksjonssjef, Digitaliseringsdirektoratet
E-post: tor.arild.sunnevag@digdir.no