Digdir har levert forslag til nye finansieringsmodeller for fellesløsningene. Ny finansieringsmodell skal tre i kraft fra 1. januar 2027. På prosjektsidene her på Samarbeidsportalen finner dere oppdatert informasjon om arbeidet.
Digdir har det siste året samarbeidet med Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet om å utarbeide forslag til ny finansieringsmodell for fellesløsningene.
Et viktig bidrag fra det offentlige for å sikre velferdsstaten er effektivisering og digitalisering i forvaltningen. Ett av svarene er økt bruk av fellesløsninger som løser felles behov. Derfor må vi etablere ny finansieringsmodell som er forutsigbar og bærekraftig for alle parter og gir insentiver til samfunnsøkonomisk lønnsom bruk av løsningene.
Digdirs forslag til nye finaniseringsmodeller
Fellesløsningene er forskjellige, og det er derfor ikke én modell som fungerer for alle. Noen fellesløsninger har kostnader som øker mye når bruken øker. For denne typen fellesløsninger foreslår Digdir at brukervirksomhetene betaler for det de faktisk bruker. Faste grunnkostnader som er nødvendig for å levere og drifte produktet uavhengig av antall brukere er foreslått til å dekkes over Digdirs ramme. På denne måten vil finansieringsmodellene fremme samfunnsøkonomisk bruk av løsningene samtidig som de er transparente og forutsigbare for kundene. I tillegg er det noen ulikheter mellom løsningene når det kommer til kostnadsstruktur og juridiske hensyn som tilsier at det er behov for ulike modeller for brukerbetaling.
Digdir har laget et forslag med tre alternative finansieringsmodeller. Alternativene er utarbeidet på bakgrunn av omfattende juridiske og økonomiske analyser, samt innspill og innsikt fra Digdirs brukervirksomheter og relevante departementer.
Digdirs forslag til finansieringsmodeller:

Forslag til modell per løsning
Som en del av forslaget har Digdir gruppert de enkelte fellesløsningene under finansieringsmodellen som vurderes som mest hensiktsmessig. Vurderingen er basert på en konkret vurdering per fellesløsning av:
- Fellesløsningens formål og nytte
- Samfunnsøkonomiske hensyn
- Fellesløsningens kostnadsbilde
- Juridiske rammer
Figuren nedenfor viser Digdirs forslag til finansieringsmodell per fellesløsning.

Videre oppfølging
Digdir har levert forslag til finansieringsmodeller som forutsatt i prosjektplanen. Prosjektet er dermed avsluttet, og videre oppfølging skjer i linja i Digdir og Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet.
For at helheten i forslaget skal fungere, er det en forutsetning at Digdir får økte rammer til drift, forvaltning og videreutvikling av løsningene, og vi jobber videre sammen med DFD med å få på plass tilstrekkelig finansiering.
For at finansieringsmodellene med brukerbetaling skal fungere som en modell som også dekker kommuner, fylkeskommuner og statlige foretaks bruk, må de være i tråd med et anskaffelsesrettslig unntak. Finansieringsmodell 2 Viderefakturering er i tråd med unntaket om innkjøpssentral i anskaffelsesregelverket. For finansieringsmodell 3 er vi i dialog med KS om en avtale om offentlig-offentlig samarbeid, som også er et unntak i anskaffelsesregelverket.