I perioden 15.-19. desember har Digdir registrert et uvanlig høyt antall innsynskrav via eInnsyn.
Flere virksomheter i kommunal og statlig sektor som bruker eInnsyn har mottatt et uvanlig høyt antall innsynskrav de siste dagene. Over en tredagersperiode er det sendt inn flere tusen innsynskrav fra et fåtall e-postadresser.
Maskinell innsending
Basert på omfanget og karakteren av trafikken legger Digdir til grunn at henvendelsene er sendt inn maskinelt. Det at kravene er sendt inn maskinelt er i seg selv ikke problematisk, da offentleglova ikke stiller krav til hvordan krav om innsyn stilles. I tillegg er det et viktig prinsipp at den som ber om innsyn kan være anonym.
Det er den enkelte virksomhet som må vurdere om innsynskravene som mottas fremstår som om det er innholdet i dokumentene som er målet, eller om målet ligger utenfor interessene som er vernet at offentleglova. Dette er i tråd med offentleglova § 29.
Ifølge en tolkningsuttalelse fra lovavdelingen i Justis- og beredskapsdepartementet fra 2017 kan forvaltningen avslå maskinelt innsendte masseinnsynskrav med henvisning til formålet med offentleglova:
«Formålsbestemmelsen viser at det er innsyn i den informasjonen som finnes i dokumentene, som er det sentrale. Etter vår mening kan forvaltningen avslå innsynskrav som er fremsatt uten at vedkommende er interessert i dokumentenes innhold, i vid forstand. F.eks. kan en avslå innsynskrav i tilfeller der vedkommende ønsker å utfordre OEP-systemets eller forvaltningsorganets kapasitet eller å «sysselsette» organet uten å være interessert i dokumentene.» Les mer på regjeringen: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/behandlingen-av-masseinnsynskrav/id2572870/
eInnsyn er en fellesløsning for kommunale og statlige virksomheter og bidrar til forenklet tilgang til åpne dokumenter i forvaltningen. For å redusere muligheten for misbruk av løsningen er det satt en øvre grense på antall innsynskrav pr. bestilling.
Digdir følger utviklingen i saken.
(Denne artikkelen ble sist oppdatert 21. desember 2022)