Altinn er en offentlig fellesløsning som kan brukes av statlige etater, kommuner, fylkeskommuner og andre offentlige virksomheter. Løsnigen kan blant annet brukes til digital kommunikasjon og til å bygge digitale tjenester.
Hvorfor ta i bruk Altinn?
Altinn er en viktig fellesløsning med mange muligheter og en veletablert plattform i sterk vekst. Det er en teknisk plattform som kan brukes til å designe og utvikle digitale tjenester, det kan være alt fra enkle skjematjenester til store sammenhengende tjenester. Altinn er også en portal for digital dialog på tvers av det offentlige og private. 500 etater, fylkeskommuner og samarbeidspartnere bruker Altinn til å utveksle meldinger og levere helt nødvendige tjenester vi som innbyggere og de fleste bedrifter er avhengig av.
Rent praktisk bruker næringslivet i Norge Altinn til blant annet dette:
- Digital kommunikasjon: Altinn lar bedrifter, etater og enkeltpersoner kommunisere og utveksle informasjon digitalt, slik at de slipper å ringe hverandre eller sende papirer fram og tilbake.
- Forenklet rapportering: Bedrifter bruker Altinn til å rapportere skatt, moms, lønn og andre forhold til det offentlige. Det reduserer byråkrati og gjør det mer effektivt for næringslivet å oppfylle sine rapporteringsplikter.
- Tilgang til tjenester: Altinn gir næringslivet tilgang til å registrere bedrifter, sende arbeidsgivermeldinger, søke forskjellige tilskudd – og mye, mye mer. Det sparer tid og ressurser for bedriftene.
- Bygge tjenester: Altinn er også en teknisk plattform som lar etater bygge og tilgjengeliggjøre tjenester gjennom Altinn.
Ny tjenesteeier i januar 2025
I januar 2025 har Søre Sunnmøre IKT kommunalt oppgåvefellesskap blitt en del av Altinn-samarbeidet. Søre Sunnmøre IKT består av seks kommuner på Søre Sunnmøre som sammen skal utvikle og tilby felles tjenester gjennom Altinn-plattformen.
Vi ønsker Søre Sunnmøre IKT velkommen i Altinn samarbeidet!
Vi har nå totalt 78 tjenesteeiere i Altinn-samarbeidet per 31. januar 2025. Dette betyr at flere offentlige tjenester blir tilgjengelige for innbyggere og næringsliv på ett sted, noe som gjør det enklere å håndtere offentlige digitale tjenester.