Ta i bruk tilgangspakker
Tilgangspakker erstatter gradvis Altinn II-roller og blir den permanente løsningen for tilgangsstyring etter at Altinn II stenger 19. juni 2026. I overgangsperioden fram til 19. juni 2026 kan tjenestene deres settes opp på to måter.
Merk: Også tjenester som allerede er lansert på Altinn 3, men som ikke er knyttet til tilgangspakke, må over på et av alternativene under.
Alternativ 1: Kun tilgangspakker | Alternativ 2: Kombinere tilgangspakker og Altinn II-roller |
---|---|
Dette er den nye standarden for tilgangsstyring i Altinn, og vil sørge for at dine sluttbrukere gjør riktige delegeringer så snart som mulig. Hva innebærer det?
| Dette er en midlertidig løsning som kan brukes i overgangsperioden ut 2026, som reduserer risiko for at sluttbrukere mister tilgang på ugunstig tidspunkt. Hva innebærer det?
|
Når anbefales de ulike alternativene?
Fra 1. desember 2025 anbefaler vi at flest mulig tjenester som benyttes av virksomheter settes opp med kun tilgangspakker og/eller Enhetsregister-roller (Alternativ 1). Før dette må kombinasjonsløsningen benyttes (siden brukerflate for delegering av tilgangspakker mangler). Kombinasjonsløsningen (Alternativ 2) kan brukes også etter 1. desember hvis nødvendig.
Fra 1. mars 2026 anbefaler vi at flest mulig tjenester som benyttes av privatpersoner (uavhengig av om det er kun privatpersoner eller en kombinasjon av privatpersoner og virksomheter) settes opp med kun tilgangspakker og/eller relevante FREG-roller (f.eks. vergemål eller foreldreansvar). Før 1. mars er det nødvendig å bruke kombinasjonsløsningen (Alternativ 2) hvis tjenesten gjelder privatpersoner (siden brukerflate for delegering av tilgangspakker ikke støtter privatperson). Kombinasjonsløsningen (Alternativ 2) kan brukes også etter 1. mars hvis nødvendig.
Merk: Å bruke kombinasjonsløsningen etter (eller tett opp mot) 19. juni 2026 er ikke anbefalt, siden delegering av Altinn II-roller kan ikke gjøres etter denne datoen.
Slik velger du tilgangspakke(r) | |
---|---|
Identifiser relevante tilgangspakker | Hva er innholdet i skjemaet? Passer noe bransjespesifikt? Hvem har fagansvar? |
Velg de du tror brukerne opplever er relevant | Heller en for mye enn en for lite Brukertest gjerne om du er usikker |
Skal serviceenheter ha tilgang? | Regnskapsførere og revisorer har spesialtilgangspakker |
Hold det enkelt | Hvis det er forsvarlig, la samme tilgangspakke(r) gi alle typer tilganger |
Stå for valget du har gjort | Unngå om mulig å fjerne tilgangspakker siden det vil føre til behov for nye delegeringer |
Slik gjør du det i praksis: | |
---|---|
1 | Velg tilgangspakke: Gjør en grundig vurdering av hvilke(n) tilgangspakke(r) som er relevant for deres tjenester. Oversikt og beskrivelse av tilgangspakkene finner dere her. Er dere i tvil, ta kontakt med Altinn servicedesk. |
2 | Sett tilgangspakker på apper og ressurser: Alle apper og ressurser som opprettes i Altinn Studio og Ressursregisteret, må settes opp med både Altinn-roller og tilgangspakker i policyfilen. Dette kan gjøres enten via policy editor i Studio, eller programmatisk i xacml-fil. |
3 | Brukerflate i test: Ny brukerflate for delegering av tilgangspakker blir tilgjengelig fra desember 2025, og dere må da teste at tilgangspakkene gir forventede tilganger. |
4 | Informer sluttbrukere: Gi informasjon til sluttbrukerne av tjenestene deres. Dere må informere om hvilke tilgangspakker som tas i bruk, slik at de kan gjøre nødvendige nye delegeringer. |