Hopp til hovedinnhold

Tilgangspakker: Hva betyr dette for sluttbruker (virksomhet eller privatperson)?

Opprettet: 29. september 2025

Fra 1. desember 2025 kan virksomheter (les: aktører som identifiseres med et organisasjonsnummer) delegere tilganger i Altinn ved hjelp av tilgangspakker. Når man får beskjed fra tjenesteeier eller systemleverandør om at en tjeneste har tatt i bruk tilgangspakker, må man logge inn i Altinn og delegere nødvendige tilganger på nytt, slik at riktige brukere får tilgang til tjenesten på vegne av virksomheten.

Fra og med 1. mars 2026 kan man gi andre tilgang til tjenester på vegne av seg selv, enten til andre privatpersoner eller til virksomheter. Dette betyr at man kan gi noen fullmakt til å utføre tjenester på sine vegne, ved å delegere relevante tilgangspakker til den man ønsker skal bruke tjenestene.

Merk: Ny delegering være gjennomført seinest på det tidspunktet den enkelte tjeneste ikke lenger er knyttet til en Altinn II-rolle. Hvis ikke vil den som har fått delegert tilgang miste denne.

Klientdelegering

Fra 1. desember 2025 vil eksisterende klientdelegering (for regnskapsfører og revisor) fungere med tilgangspakker. Dette gjøres via eksisterende brukerflater i Altinn II, og vil bli lenket til gjennom de nye brukerflatene i Altinn 3.

Fra 1. mars 2026 lanseres ny funksjonalitet som støtter flere typer klientforhold enn det som fantes i Altinn II. Fra og med nå kan alle typer klientforhold behandles i Altinn 3 brukerflaten.

Merk: Spesialrollene i Altinn II for regnskapsførere og revisorer vil bli automatisk konvertert til tilsvarende tilgangspakker i Altinn 3. Klientdelegering skal derfor ikke måtte gjøres på nytt i forbindelse med overgangen.