Kommunene er godt i gang med å spre informasjon om hvordan massevaksineringen gjennomføres lokalt. Det er opp til kommunene selv å velge hvordan man skal informere egne innbyggere.
Det er en fordel at innbyggerne mottar denne informasjonen på samme måte, uavhengig av kommune. Ved å sende brev med personsensitiv informasjon til mottakernes digitale postkasse, legger kommunen til rette for at innbyggerne får informasjonen raskt og trygt, og at de kan oppbevare denne sammen med annen viktig post - på ett sted.
Bruk av sikre løsninger for digital post
Det er risiko for at nordmenn de kommende månedene kan bli utsatt for svindelforsøk som utnytter svakheter i kommunikasjonen mellom det offentlige og innbyggere. Gjennom bruk av sikre løsninger for digital post, reduseres risikoen for identitetstyveri og svindelforsøk.
Bruk av digital postkasse vil:
- Gjøre det enklere og sikrere for kommunen, som kan sende gjennom en og samme løsning, og samtidig være trygg på at innbygger mottar informasjonen.
- Gjøre det enklere for innbygger som mottar informasjonen der hen pleier å få viktig informasjon fra det offentlige.
Postkasseleverandørenes muligheter
Ved å ta i bruk eksisterende tjenester i de digitale postkassene, kan kommunene gi bedre tjenester og legge bedre til rette for at innbyggerne får med seg viktig informasjon. Under her kan du lese mer om hvilke muligheter postkasseleverandørene kan tilby din kommune.