Hopp til hovedinnhold

Dette jobber vi med nå

Vi jobber mot en nasjonal løsning for digital representasjon gjennom fire tverrfaglige arbeidsgrupper: løsningsarkitektur, brukerinnsikt, juridiske avklaringer og kommunikasjon. Arbeidet styres av tre hovedmål: å gjøre det enkelt for representanter å handle på vegne av andre, enkelt å opprette og administrere fullmakter, og enkelt for tjenesteytere å forvalte representasjonsforhold på tvers av sektorer.

Opprettet: 11. november 2025

Felles mål for hele offentlig sektor

Basert på utfordringsbildet og behovet for felles styring, har innsiktsrapporten formulert tre overordnede mål for arbeidet med digitale løsninger for representasjon og fullmakt. Målene skal bidra til å sikre helhet, samordning og brukervennlighet i utviklingen av løsninger som skal fungere på tvers av sektorer og forvaltningsnivåer.

  1. Det skal være enkelt for representanter å få tilgang til tjenester på vegne av andre.
  2. Det skal være enkelt å opprette, endre og avslutte fullmakter.
  3. Det skal være enkelt for tjenesteytere å forvalte representasjonsforhold på tvers av sektorer.

Disse målene er brukersentrerte og legger grunnlaget for et mer helhetlig og rettssikkert system.

Arbeidsgrupper

For å få tilstrekkelig innsikt og gjennomføre nødvendige vurderinger for å kunne gi en anbefaling om hvilken tilnærming offentlig sektor bør ta for å løse problematikken rundt representasjon og samtykke har vi delt opp arbeidet i fire parallelle spor.

Arbeidet i disse sporene skal gi et grunnlag for å kunne bygge en nasjonal løsning som både støtter innbyggernes behov og gir offentlige og private aktører et felles rammeverk å jobbe etter.

Organisasjonsmodell - Fullmakt

Utvidet arbeidsgruppe

Prosjektet koordineres av en utvidet arbeidsgruppe med representanter fra Digdir, Sopra Steria, Nav, Skatteetaten, Utdanningsirektoratet, Helsedirektoratet, Lillestrøm kommune og Drammen kommune.

Løsningsarkitektur

Utforsker hvordan en nasjonal løsning for digital representasjon kan bygges og samhandle med eksisterende systemer på tvers av sektorer.

Mål:
Utarbeide anbefalinger for hvordan en nasjonal løsning for digital representasjon skal samhandle med eksisterende og fremtidige løsninger i offentlig og privat sektor.

Arbeidet omfatter:

  • Anbefalinger for samhandlingsmønstre og rollefordeling
  • Kartlegging og forslag til standardisering av representasjonsomfang
  • Harmonisering av roller og grensesnitt mellom aktører

Organisering:
Arbeidsgruppen ledes av Digdir som organiserer arbeidet. Det er en tverretatelig gruppe med deltakere fra Helsedirektoratet, Norsk helsenett, Utdanningsdirektoratet, Nav, Skatteetaten og Digdir.

Brukerinnsikt

Kartlegger behov og utfordringer hos innbyggere og virksomheter for å sikre at løsningen blir brukervennlig og relevant.

Mål:

Skaffe oversikt over faktiske brukerbehov knyttet til digital representasjon og samtykke.

Arbeidet omfatter:
  • Sammenstilling av eksisterende innsikt fra ulike aktører
  • Vurdering av behov for ytterligere innsikt
  • Forslag til hvordan ny innsikt kan hentes inn
Organisering:

Arbeidsgruppen ledes av Digdir som organiserer arbeidet. Det er en tverretatelig gruppe med deltakere fra Helsedirektoratet, Utdanningsdirektoratet, Nav, Skatteetaten, Lillestrøm kommune, Drammen kommune og Digdir.

Juridisk

Avklarer rettslige rammer og hindringer for digital representasjon og samtykke, og gir anbefalinger for videre utvikling.

Mål:

Rydde i jussen og sikre at løsningen er lovlig, robust og kan brukes på tvers av sektorer.

Arbeidet omfatter:
  • Avklaring av regler om taushetsplikt og representasjon
  • Kartlegge internasjonale forpliktelser og se hvilke rammer de legger for arbeidet
  • Lovlighet av generalfullmakter
  • Juridiske avklaringer knyttet til om private aktører kan ta i bruk fellesløsningen
  • Samarbeid med andre grupper for å sikre juridisk forankring av løsningsforslag
Organisering:

Arbeidsgruppen ledes av Digdir som organiserer arbeidet. Det er en tverretatlig gruppe med deltakere fra Nav, Skatteetaten, Norsk Helsenett, Utdanningsdirektoratet, Helsedirektoratet, Statens sivilrettsforvaltning og Digdir.

Kommunikasjon

Sikrer felles begrepsbruk, god forankring og tydelig informasjon til både sektorer og innbyggere.

Mål:

Målet er å gjøre informasjon mer tilgjengelig og samtidig etablere et grunnlag for god kommunikasjon ut mot relevante aktører i samfunnet.

Arbeidet omfatter:
  • Utvikling av prosjektside og tilgjengelig informasjon
  • Strategisk kommunikasjon mot politisk nivå og markedet
  • Etablering av felles språk og begrepsbruk i forvaltningen
Organisering:

Arbeidsgruppen ledes av Digdir.

Nysgjerrig på innsiktsrapporten knyttet til digital representasjon og samtykker? Les den her