Hopp til hovedinnhold

I slutten av november inviterte Digdir til Brukerstøtteforum 2022. Forumet ble arrangert både digitalt og fysisk på Økern Portal i Oslo. Årets tema var "Digital utenforskap". Målet med forumet var å bidra til å effektivisere og koordinere brukerstøtten mot sluttbrukerne.

Digital utenforskap
Digital utenforskap
www.pexels.com

Brukerstøtte for å inkludere

Et gjennomgående tema var, hvordan oppleves digital utenforskap og hvilke utfordringer er knyttet til dette, og hvordan inkludere de som havner utenfor digitalt. Det ble også delt kunnskap og erfaringer etter møter med de sårbare brukerne.

Eldre = Digitalt utenforstående?

Under arrangementet ble deltakerne bedre kjent med Tormod Bjørnstad fra Senior Norge. Han kunne gi et godt innblikk i den digitale hverdagen og de utfordringene de eldre må forholde seg til i møte med den. Det er mange eldre som er flinke og håndterer den digitale hverdagen svært godt, men det er også en god del som ikke gjør det og faller raskt utenom. Han kom med gode innspill og belyste hvordan det er å være eldre og digital utenforstående, noe som var veldig lærerikt.

De digitalt sårbare brukerne, hvem er det?


Under forumet ble det også fokusert på de sårbare brukerne av digitale tjenester, dette var et tema som Elianne Eggum og Ragnar Brevik fra DigDir belyste godt.
I denne sammenheng snakket de om sårbare brukere i møte med offentlige digitale tjenester. De kunne fortelle at det er grunn til å tro at antallet sårbare digitale brukere er høyere enn de typiske 600 000 som en ofte bruker som tall på den gruppen som er digitalt utanforståande. Om man ser på andre forhold enn digitale ferdigheter(fysiske/psykiske hindre) så tilser det et tall mellom 850 000 og 900 000 personer. I forbindelse med brukerforumet snakket de om deres samarbeid med brukerstøtten for å nå sluttbrukerne bedre. Grunnen til dette var fordi brukerstøtten har direkte kontakt med de brukerne som på en eller annen måte er hindret for å anvende digitale offentlige tjenester, brukerstøtten har dermed eit anna perspektiv på temaet enn de som ikke jobber direkte med brukerne.

"..Vi ser ikke nødvendigvis på hvilke tiltak som kan settes i gang, men heller peke på hvor problemene er, og hva som er grunnen til at ikke alle er digitale. Vi er ute etter kunnskapsgrunnlaget slik at andre er i stand til å fatte gode vurderinger på hva som bør iverksettes for å løse problemet."

Hvordan inkludere?

Under forumet utartet det seg mange gode diskusjoner om digitalt utenforskap og hvordan det kan løses og kan det løses? For det er ikke svart/hvitt som man skulle tro; er man digital eller er man ikke? - Som med mye annet fins det nyanser, det samme gjelder digital utenforskap. De endte ikke opp med en konklusjon, men det var stor enighet blant alle som var til stede at det er et veldig viktig tema og at det er et tema som må være i fokus når man jobber med digitalisering.

Les blogginnlegg om samme tema