ID-porten er oppe igjen og har fra klokken 13.53 gått med normal trafikk.
Status 17.01.24 kl. 15.45
I samarbeid med driftspartner har Digdir gjort et omfattende arbeid for å kartlegge detaljer i hendelsesforløpet 8. januar. Disse undersøkelsene underbygger konklusjonen om at nettverksproblemer forårsaket feilen. Nettverksutfallet innebar at flere applikasjoner mistet den utgående internettilkoplingen og kunne således ikke kommunisere med eksterne tjenester som BankID.
Endelig rapport er ikke ferdig, men en viktig erfaring fra hendelsen var at stor trafikk hopet seg opp og kompliserte feilrettingen for oss. Vi ser behov for en mekanisme for å begrense antall innlogginger mens slike hendelser håndteres. Vi ser også på nettverkskapasitet og utvidet overvåkning.
Nye ID-porten har vært i stabil drift i noen måneder og vi har inntil nå hatt lite erfaring med feilhåndtering. Vi har god dialog med vår driftspartner slik at vi kan lære av hendelsen og håndteringen av den.
Status 11.01.24 kl. 10.50:
Det var nettverksutfall som utløste feilen og skapte følgeproblemer i flere undeliggende applikasjoner. Det ble utført et ekstraordinært vedlikehold på plattformen på mandag ettermiddag, og ID-porten har siden hatt stabil drift.
Vi ser alvorlig på denne hendelsen og jobber fortsatt med å kartlegge detaljene i hendelsesforløpet. Denne saken vil bli oppdatert.
Status 08.01.24 kl. 14.20
ID-porten har fra klokken 13.53 gått med normal trafikk.
Årsak til hendelsen
Vi opplevde problemer med flere underliggende komponenter i plattformen. Vi jobber med å finne rotårsaken.
Ekstraordinært vedlikehold
Vi gjennomfører et ekstraordinært vedlikehold fra kl. 16.30 - 17.00 i dag, det vil bli inntil 30 minutter nedetid. Årsaken er knyttet til hendelsen i ID-porten i dag.
Vedlikeholdet vil påvirke innlogging med BankID, ikke Commfides, MinID og Buypass.
Status 08.01.24 kl. 13.32
Vi har tekniske problemer med ID-porten. Det har medført at ID-porten har vært tilnærmet ute av drift siden kl. 10.27 i dag.
Vi jobber med å identifisere årsaken til feilen, men kan foreløpig ikke si når løsningen kommer opp igjen.
Det betyr at det for øyeblikket ikke er mulig å logge på offentlige tjenester via ID-porten. Unntaket er dersom du nylig har vært pålogget en offentlig tjeneste via en app-løsning med fingeravtrykk- eller ansiktsgjenkjenning. Da vil du kunne logge på den aktuelle tjenesten via appen.
Vi beklager ulempene for alle berørte.