Med begrensede ressurser skaper Direktoratet for mineralforvaltning stor verdi ved å bruke fellesløsningene Dialogporten, Altinn Arbeidsflate og Altinn studio. Resultatet er mindre manuelt arbeid og en enklere prosess for behandling av konsesjonsøknader.
Månedens kunde er spalten som løfter fram virksomheter som bruker en eller flere av Digdir sine fellesløsninger. Gjennom samarbeid og deling av erfaringer håper vi det vil inspirere andre virksomheter til å ta i bruk eller utvide bruken av fellesløsningene.
Et lite direktorat med store oppgaver
Direktoratet for mineralforvaltning (DMF) ligger under Nærings- og fiskeridepartementet. De skal bidra til økt verdiskaping gjennom å legge til rette for langsiktig ressurstilgang basert på en forsvarlig og bærekraftig utvinning og bearbeiding av mineraler i Norge. Med kun 48 ansatte har de store oppgaver. Vi har tatt en prat med Askild Olsen, prosjektleder for IT-utvikling i DMF.
Hvor startet det?
Askild tar oss tilbake til 2019, og forteller at DMF startet arbeidet med digitalisering av konsesjonsprosesser (godkjenningsløpet for søknader om tillatelse). Dette for å redusere manuelt arbeid og forbedre dialogen med brukerne. Som et lite direktorat med begrensede IT-ressurser forteller han at det var avgjørende å bruke eksisterende fellesløsninger fra Digdir fremfor å bygge alt selv. I 2022 fikk de bevilget midler fra medfinansieringsordningen til Digdir for prosjektet «Digital konsesjonsbehandling». Dette hadde mye å si for DMF for å etterleve behovet.
Fra manuelle prosesser til digitale dialoger med Dialogporten
Tidligere måtte DMF sende manuelle anmodningsbrev ved mangelfulle søknader. Nå samles dialogen i én tråd gjennom Dialogporten, som kan ses på som et bindeledd for dialoger på tvers av offentlige tjenesteplattformer. Dialogen vises i Altinn Arbeidsflate (Altinn 3 sin nye innboks), der alle meldinger og oppfølginger knyttet til samme sak henger sammen i èn dialog.
DMF forteller at de planlegger søknadsprosesser i flere trinn. Først sendes en del av søknaden inn, deretter får søker automatisk en oppfølging med nye skjemaer, men nå alt samlet i én dialog. Askild viser til eksempelet når en driftsrapport skal leveres. Påminnelser sendes, og alt kommer i samme dialog. Dette var ikke mulig før Altinn Arbeidsflate og Dialogporten kom på plass. Resultatet er en plattform som gir oversikt og forutsigbarhet for søkeren ved at de enkelt kan følge status og prosessen for saken.
Se Direktoratet for mineralforvaltningen fortelle selv hvordan de har tatt i bruk Dialogporten og Altinn Arbeidsflate under Brukerrådet 2025, dag 2:
Opptak fra Brukerrådet: Slik fikk Direktoratet for mineralforvaltning superkrefter
Direktoratet for mineralforvaltning forteller om hvordan de har tatt i bruk Dialogporten, Arbeidsflate og Altinn Studio under Brukerrådet 2025, dag 2. Etterfulgt av samtale i studio med Tor Arild Sunnevåg (Digdir) om hvordan DMF har hektet seg på utviklingsløpet og fått fart på utviklingen av sine tjenester ved hjelp av fellesløsningene.
Fellesløsningene er avgjørende - og jo flere som tar de i bruk, jo bedre!
Som et lite direktorat med noen få IT-konsulenter og en ansatt IT utvikler, forteller Askild at det var essensielt for DMF å knytte seg til et større økosystem.
- "Det reduserer risiko og gir trygghet. Digdir drifter løsningen, og vi slipper å bekymre oss for kompleks drift av store løsninger. Det gjør at en prosjektleder for IT som meg kan sove godt om natta," sier Askild Olsen.
I tillegg forteller han at fellesløsningene gir tilgang til et bredt kompetansemiljø: Jo flere som tar Altinn i bruk, jo enklere er det å hente støtte og spille ball med de store aktørene. DMF har også fått gjennomslag for egne behov i Altinn Studio, som videreutvikling av kartkomponenten til å vise ytterligere informasjon i kartet i utviklingen av deres "Min side" - løsning.
Krever 1/20 del av innsatsen sammenliknet med tidligere
Gjennom tett samarbeid med Digdir har DMF løsninger som er enkle å vedlikeholde og gjenbruke. Erfaringene og komponentene de har utviklet kan deles med andre, noe som gir videre effekter med lavere kostnader, raskere utvikling og enhetlig brukeropplevelse.
Askild forteller at Dialogporten øker brukervennligheten for målgruppen deres, som er hovedmotivasjonen til å ta i bruk løsningen, ikke bare for å dekke deres interne behov. Han råder andre virksomheter til å ikke falle for fristelsen til å lage egne løsninger, men bruke utviklede fellesløsninger som Altinn produktene og Dialogporten. Ved å bruke økosystemet til Digidr, slipper en kompleksiteten ved å drifte og utvikle løsningene selv.
Veien videre
I 2026 trer en ny minerallov i kraft. DMF planlegger å gjenbruke dagens løsninger og bygge nye skjemaer i Altinn Studio. Digdir takker for god dialog, samarbeid og videreutviklingen av fellesløsningene som DMF har vært en stor del av!