Det er rett over ett år siden det private foretaket Care it AS tok i bruk “på vegne av” funksjonaliteten i eFormidling i sin løsning. Dette gjør at deres kunder kan bruke funksjonaliteten i sitt arbeid. Med integrasjon mot eFormidling har Care it gjort en viktig jobb med å gjøre meldingsutveksling og rapportering enklere, tryggere og langt mer effektiv for aktører innen helsesektoren!
"Månedens kunde" er en spalte som løfter fram virksomheter som bruker en eller flere av Digdir sine fellesløsninger. Gjennom samarbeid og deling av erfaringer håper vi det vil inspirere andre virksomheter til å ta i bruk eller utvide bruken av fellesløsningene.
Care it frigjør tid til omsorg
Månedens kunde står for tur, og i oktober skal vi til Care it. De leverer elektronisk pasientjournal (EPJ) og fagsystem til bedrifter innen pleie og omsorg, barnevern, rus, tvungent psykisk helsevern og rusbehandling. Flere av deres kunder opererer på vegne av det offentlige. Behovet for løsningen oppstod gjennom tett dialog med omsorgsarbeidere og ledere. Gamle journalsystemer tok for mye tid og oppmerksomhet bort fra omsorgen. Med en brukervennlig og effektiv løsning frigjør Care it mer tid til nettopp dette. Samtidig får ledere bedre oversikt, kontroll og kvalitetssikring på rapporteringen.
Et behov for sikker og effektiv meldingsutveksling
For å styrke samhandlingen med eksterne aktører som kommuner, statsforvalter, øvrige offentlige virksomheter og innbyggere, har Care it valgt å ta i bruk eFormidling. Fellesløsningen bidrar til en sikker, samordnet og effektiv meldingsutveksling, uten å trenge å ta hensyn til om mottakeren er innbygger, privat- eller offentlig virksomhet.
I forbindelse med eFormidling finnes det en utvidet funksjonalitet, kalt “på vegne av”. Funksjonaliteten gjør at en leverandør kan opptre på vegne av én eller flere offentlige virksomheter. Det er nettopp dette Care it har tatt i bruk, slik at deres kunder kan sende brev og rapporter på vegne av offentlige aktører i pleie- og omsorgssektoren.
Integrasjonen mot eFormidling gir tydelige gevinster i pleie og omsorg
Som et resultat av integrasjonen mot eFormidling, har Care it sine kunders dialog med eksterne aktører som blant annet Helsenorge, Bufdir, kommuner og innbyggere, blitt mer effektiv og samordnet. Alt kan gjøres digitalt, i samme system. Kundene til Care it forteller at de sparer tid og penger som ellers ville gått til porto og tradisjonell postgang. Samtidig er det lett å spore opp den digitale posten, noe som gir de god kontroll på rapporteringen. Resultatet gir dermed store effektivitets- og kostnadsgevinster for pleie- og omsorg.
Våre kunder er aktører som er svært presset på tid og ressurser, og vi er superstolte av at vi sammen med Digdir har bidratt til en mer effektiv rapportering, samhandling og dialog. Tidsgevinsten, kvalitetssikringen og kostnadsbesparelsen har med andre ord vært svært god!
Baner vei for andre virksomheter
Som en av de første som tar i bruk “på vegne av” funksjonaliteten i eFormidling, innebar oppstarten naturligvis noen utfordringer. Men med tett og godt samarbeid med Digdir forteller Care it at prosessen videre var smidig og effektiv. Vi setter stor pris på at Care it ønsket å ta i bruk løsningen tidlig og dermed bidra til å gjøre veien enklere for fremtidige kunder. De trekker særlig fram at det var lav terskel for å ta kontakt med Digdir og rask respons i onboardingsfasen. Vi er glade for at Care it har valgt å ta i bruk eFormidling og deler sine erfaringer!
Care it teamet feirer med kake fra Digdir under teamsmøte!
Månedens kunde kake!