Hopp til hovedinnhold

Brukerrådet er et av Digdirs største arrangement i løpet av året, og en sentral arena for dialog mellom Digdir og virksomheter som bruker fellesløsningene. Over 900 seere fulgte sendingen live! Vi tar et tilbakeblikk på arrangementet.

Opprettet: 01. desember 2025

To dager med inspirasjon og gode diskusjoner

Offentlige virksomheter, leverandører og alle som jobber med digitale tjenester fikk følge sendingen live fra vårt studio på Økern Portal i Oslo. Her fikk seerne innsikt i hvordan fellesløsninger, såkalte nasjonale byggeklosser, bidrar til sikre, brukervennlige og helhetlige digitale tjenester. Vi fikk også gode diskusjoner om hvordan offentlig sektor kan møte nye behov gjennom samarbeid og deling av erfaringer. Med Khan Le som ledet oss gjennom programmet, ble årets sending nok en suksess!

Fra studio, Brukerrådet 2025
Fra venstre: Nina Olsen Munthe (avdelingsdirektør for fellesløsninger i Digdir), konferansier Khan Le (kommunikasjonsrådgiver i Digdir) og fagdirektør Tor Alvik (Digdir)

Hvor står vi i arbeidet med fellesløsningene?

På scena sto fagfolk i Digdir og samarbeidspartnere klare for å ta seerne gjennom arbeidet rundt fellesløsningene. Inspirerende historier fra små og store aktører i offentlig sektor viste hvordan fellesløsninger kan skape verdi for hele samfunnet.

eID for alle var et av de første temaene under årets Brukerråd. Alle brukergrupper skal ha enkel tilgang til informasjon om hvordan man skaffer seg eID. Et spennende initiativ er MinID i skolen, der det utvikles et opplæringsopplegg for å styrke elevenes kompetanse om eID og digital sikkerhet. Trude Haram Frølich fra Task forteller at målet er et engasjerende og lærerikt opplegg med moduler og praktiske oppgaver, som også er enkelt å ta i bruk for lærere. Tre piloter er allerede gjennomført på skoler i Oslo.

Videre gikk diskusjonen over til hvordan vi gjør det enklere å representere andre. Ved samtalene om fullmakt og representasjon ble det poengtert at det viktigste er at vi forstår brukernes behov og møter dem der de er.

Fra studio under Brukerrådet 2025
På scena fra venstre: Vibeke Iren Herikstad (Seniorrådgiver innbyggertjenester, Helsedirektoratet), Marianne Austheim Person (UX- og tjenestedesigner , Lillestrøm kommune) og Khan Le (Digdir).

Videre gikk sendingen over til digitale lommebøker, for fremtidens digitale identitet er på vei! Det å kunne ta med seg sin digitale identitet utenfor Norge er nå enda viktigere enn før. Digdir jobber tett med EU og norske leverandører for å innføre løsningen i tråd med eIDAS-lovverket. Som Khan beskrev treffende, gravde vi oss ned i sandkassa og fikk se hvordan lommeboken fungerer gjennom gode eksempler. Jørgen Binningsbø i Digdir, viste hvordan sandkassen gir et kontrollert miljø for å leke, teste og utvikle teknologien.

Vi håper flere vil delta i den nasjonale sandkassen. Nytt hackathon om digital lommebok er allerede i januar 2026. Meld deg på her!

Ansattporten er i utvikling. EntraID har blitt koblet opp mot Ansattporten for å gjøre det enklere for virksomheter å lage tjenester som krever representasjon. Les mer om dette her.

Seerne fikk videre en god gjennomgang av Marianne Røsvik i Digdir om Designsystemet. Virksomheter kan gjenbruke byggeklosser fra Designsystemet, med deres egne visuelle profil. Morten Tollefsen, spesialist på universell utforming i Nav, forteller at gjenkjennbarhet er viktig for alle. Det gjelder spesielt med tanke på universell utforming og de som møter digitale barrierer i hverdagen. Nav ble trukket fram som et eksempel på virksomheter som har tatt i bruk Designsystemet.

På dag to fikk vi nærmere innsikt i eInnsyn, en sikker kilde til offentlig informasjon. Det er viktig at det offentlige, og saksbehandlere ser nytten av å journalføre og publisere, sier Siv Kvåle Sanden i Digdir. Dette skaper et godt grunnlag for en riktig, opplyst og informert offentlig debatt. eInnsyn har nå lagt opp til at man enklere kan publisere rett fra fagsystem. I tillegg ble det pekt på fulltekstpublisering, som fjerner arbeidet med innsynskrav.

Videre fikk vi presentert Altinn Studio, som gjør små og store virksomheter i stand til å utvikle digitale tjenester enkelt, raskt og med stor innovasjonskraft. Her fikk vi blant annet innblikk i hvordan Statsforvalterenes fellestjenester har gjort hverdagen enklere med Altinn Studio ved at de har videreutviklet egne skjema og gjort skjemabehandling mer brukervennlig. Les mer om det her.

Det ble også en feiring bak kulissene av lanseringen av Altinn arbeidsflate. Altinn har nå fått en ny arbeidsflate for sluttbrukere med en innboks som gir både tjenesteeiere og brukere en enklere og mer oversiktlig hverdag. Les mer om nyheten her.

Ny vri med Hackathon

En spennende vri på årets arrangement var hackathons, som gikk parallelt med sendingen. Rundt 67 deltakere fra både Digdir og eksterne aktører jobbet intenst i tverrfaglige team om digital lommebok og tjenesteutvikling.

Gruppefoto fra hackaton på Brukerrådet
Utviklere fra Skatteetaten og Digdir sammen på "mini-hackathon" for å utvikle inntektsbevis under Brukerrådet 2025.
Foto: Bård Basberg

Ronny Birkeli fra Digdir sto bak hackathon-opplegget for tjenesteutvikling. Han forteller at konseptet i utgangspunktet handler om å samle utviklere og fagfolk til et «maraton» for å løse utfordringer på kort tid. Under Brukerrådet fikk de virkelig testet ny teknologi, som var hovedmålet med hackathonet, forteller han.

Rekordhøyt engasjement fra seerne

I år var det rekordstor aktivitet og engasjement fra publikum! Som tidligere år kunne seerne sende inn spørsmål og svare på polls underveis i sendingen. Bak kulissene satt det fagfolk klare til å svare ut spørsmål. Brukerrådet er en viktig arena for dialog. Dette bidrar til at vi kan fange opp behov og innspill fra våre brukere og kunder, slik at løsningene blir best mulig.

Backstage fra Brukerrådet
Stor produksjon i sving under Brukerrådet!

Stor produksjon

Årets brukerråd bestod av en stor produksjon med hele 30 videoproduksjoner og koordinering med fagfolk og gjester. Prosjektleder Linda oppsummerer stemningen i studio og bak scenen:

Stemningen har vært på topp! Det er mye aktivitet og mye folk som skal inn og ut av studio, som en TV-sending. Alt må planlegges ned i minste detalj, og det ligger mye arbeid bak.

Brukerrådet 2025 viser at samarbeid og deling er nøkkelen til å bygge digitale tjenester som fungerer for alle.

Opptakene fra Brukerrådet 19.-20. november er nå tatt bort. Når tekstingen er ferdig, blir alt innhold tilgjengelig i fullversjon her på Samarbeidsportalen.