Fra 1. desember lanseres et nytt steg i retning en ny og modernisert versjon av Altinn. Nye sider for innboks og tilgangsstyring vil være det brukerne møter på når de logger inn.
Løsningen vil være merket med et «beta»-ikon, som betyr at funksjonaliteten fortsatt er under utvikling. Å gjøre løsningen tilgjengelig før den er helt komplett er en viktig del av vår smidige utviklingsmetodikk, og gir oss mulighet til å forbedre raskere og mer treffsikkert.
På en annen side innebærer det også at noen oppgaver fortsatt må løses i Altinn II i en periode. Men etter hvert som flere tjenesteeiere tar i bruk mer av Altinn 3, vil mer innhold og flere funksjonaliteter bli tilgjengelige for brukerne i den nye løsningen. Digitaliseringsdirektoratet oppfordrer derfor tjenesteeiere i Altinn til å fortsette arbeidet med å flytte tjenester, og å ta i bruk de nye tilgangspakkene så snart som mulig.
Dette er nytt fra 1. desember
- Tydeligere og mer moderne design
Et oppdatert og mer gjenkjennelig brukergrensesnitt, enklere språk og en mobiltilpasset løsning gjør Altinn lettere for brukerne å navigere i. - Bedre oversikt over meldinger
I den nye innboksen samles meldinger, varsler og kvitteringer i én dialog med tydelig status. Dette gir brukerne bedre oversikt og gjør det enklere å se hva som krever oppfølging, og hva som er ferdig eller fortsatt pågår. - Mer brukervennlig profilside
Nye profilinnstillinger gir brukerne bedre oversikt og kontroll over varsler, varslingsadresser, kontaktinformasjon, favoritter og aktører. - Nytt brukergrensesnitt for tilgangsstyring og delegering
Tilgangsstyring er redesignet for å bli mer oversiktlig og enklere å administrere – i første omgang for virksomheter. - Tilgangspakker for virksomheter
En erstatning for de gamle Altinn II-rollene. Flere pakker med tydeligere temainndeling, som grunnlag for mer treffsikker tilgangsstyring. - Systemtilganger og integrasjoner
Fagsystemleverandører kan ta i bruk systemtilganger for å koble fagsystemer til Altinn-tjenester uten bruk av personlige innlogginger. Dette gir mer stabile og sikre integrasjoner for brukerne. - Nye hjelpesider og ny navigasjon
Informasjonsportalen møter brukerne med en ny, global navigasjon (header, søk og meny) som finnes øverst på siden. Innholdet er i stor grad det samme som før, men presentert i en ny og mer intuitiv drakt. Det er også utviklet nye hjelpesider som dekker både den nye og gamle løsningen.
En overgangsperiode
I tiden fremover vil både den gamle og den nye løsningen være i bruk. Den nye innboksen viser ved lansering meldinger og innsendte skjema datert fra og med februar 2025, mens eldre meldinger og Altinn II-skjema under arbeid fortsatt kun er tilgjengelige i den gamle innboksen.
Det samme gjelder tilgangsstyring: Flere viktige funksjoner er allerede på plass i den nye løsningen, men man er fortsatt avhengig av Altinn II hvis man skal gjøre følgende:
- Gi tilgang til enkelttjenester
- Behandle tilgangsforespørsler (fra «Be om tilgang»-funksjonaliteten)
- Gi tilgang til tjenester som ennå ikke er koblet mot en eller flere av de nye tilgangspakkene (bruke Altinn II-rollene)
Ta kontakt
Dersom du har spørsmål om lanseringen, ønsker mer informasjon eller trenger støtte i arbeidet med å ta i bruk Altinn 3, er du velkommen til å ta kontakt. Vi bistår gjerne.