Hopp til hovedinnhold

Fra 1. desember lanseres et nytt steg i retning en ny og modernisert versjon av Altinn. Nye sider for innboks og tilgangsstyring vil være det brukerne møter på når de logger inn.

Opprettet: 01. desember 2025

Løsningen vil være merket med et «beta»-ikon, som betyr at funksjonaliteten fortsatt er under utvikling. Å gjøre løsningen tilgjengelig før den er helt komplett er en viktig del av vår smidige utviklingsmetodikk, og gir oss mulighet til å forbedre raskere og mer treffsikkert.

På en annen side innebærer det også at noen oppgaver fortsatt må løses i Altinn II i en periode. Men etter hvert som flere tjenesteeiere tar i bruk mer av Altinn 3, vil mer innhold og flere funksjonaliteter bli tilgjengelige for brukerne i den nye løsningen. Digitaliseringsdirektoratet oppfordrer derfor tjenesteeiere i Altinn til å fortsette arbeidet med å flytte tjenester, og å ta i bruk de nye tilgangspakkene så snart som mulig.

Dette er nytt fra 1. desember

  • Tydeligere og mer moderne design
    Et oppdatert og mer gjenkjennelig brukergrensesnitt, enklere språk og en mobiltilpasset løsning gjør Altinn lettere for brukerne å navigere i.
  • Bedre oversikt over meldinger
    I den nye innboksen samles meldinger, varsler og kvitteringer i én dialog med tydelig status. Dette gir brukerne bedre oversikt og gjør det enklere å se hva som krever oppfølging, og hva som er ferdig eller fortsatt pågår.
  • Mer brukervennlig profilside
    Nye profilinnstillinger gir brukerne bedre oversikt og kontroll over varsler, varslingsadresser, kontaktinformasjon, favoritter og aktører.
  • Nytt brukergrensesnitt for tilgangsstyring og delegering
    Tilgangsstyring er redesignet for å bli mer oversiktlig og enklere å administrere – i første omgang for virksomheter.
  • Tilgangspakker for virksomheter
    En erstatning for de gamle Altinn II-rollene. Flere pakker med tydeligere temainndeling, som grunnlag for mer treffsikker tilgangsstyring.
  • Systemtilganger og integrasjoner
    Fagsystemleverandører kan ta i bruk systemtilganger for å koble fagsystemer til Altinn-tjenester uten bruk av personlige innlogginger. Dette gir mer stabile og sikre integrasjoner for brukerne.
  • Nye hjelpesider og ny navigasjon
    Informasjonsportalen møter brukerne med en ny, global navigasjon (header, søk og meny) som finnes øverst på siden. Innholdet er i stor grad det samme som før, men presentert i en ny og mer intuitiv drakt. Det er også utviklet nye hjelpesider som dekker både den nye og gamle løsningen.

En overgangsperiode

I tiden fremover vil både den gamle og den nye løsningen være i bruk. Den nye innboksen viser ved lansering meldinger og innsendte skjema datert fra og med februar 2025, mens eldre meldinger og Altinn II-skjema under arbeid fortsatt kun er tilgjengelige i den gamle innboksen.

Det samme gjelder tilgangsstyring: Flere viktige funksjoner er allerede på plass i den nye løsningen, men man er fortsatt avhengig av Altinn II hvis man skal gjøre følgende:

  • Gi tilgang til enkelttjenester
  • Behandle tilgangsforespørsler (fra «Be om tilgang»-funksjonaliteten)
  • Gi tilgang til tjenester som ennå ikke er koblet mot en eller flere av de nye tilgangspakkene (bruke Altinn II-rollene)

Ta kontakt

Dersom du har spørsmål om lanseringen, ønsker mer informasjon eller trenger støtte i arbeidet med å ta i bruk Altinn 3, er du velkommen til å ta kontakt. Vi bistår gjerne.

Kontakt

Altinn servicedesk