Hopp til hovedinnhold

Altinn er blant tjenestene med høyest bruk i ID-porten. Nå er kø-løsningen tatt i bruk for å sikre god brukeropplevelse og trafikkflyt.

04. mars 2021

Kø-løsningen fungerer som et virtuelt venterom som sørger for at ID-porten og de digitale tjenestene blir i stand til å håndtere et større antall brukere, og samtidig gi en god opplevelse også i perioder med høy trafikk.

Gevinster

I tillegg til å beskytte ID-porten og kundens tjenester ved stor trafikk vil kø-løsningen også være et nyttig verktøy i forbindelse med hendelser, hvor det er behov for å styre trafikken til ID-porten eller kundens tjenester. Digdir ønsker at kunder med høyest trafikk skal ta i bruk kø-løsningen og vi er i dialog med kundene dette gjelder.

Gevinster for Altinn er at vi kan jevne ut antallet innlogginger over tid, slik at ikke kjapp økning av brukertrafikk blir noe problem. Helt konkret betyr dette at vi kan bruke mindre maskinvare i Altinn-løsningen. I tillegg har vi nå fatt mulighet til å bremse trafikken på et ekstern infrastruktur ( i venterommet), som igjen gir oss muligheter til å feilrette uten at brukerne får de klassiske feilmeldingene.

Gevinster for Skattetaten og Digdir

Skatteetaten og Altinn-miljøet i Digitaliseringsdirektoratet har laget en oversikt over gevinster ved bruk av løsningen:

  • Pre-event: Løsningen kan settes opp til å gi informasjon før den aktiveres

  • Post-event: Løsningen kan settes opp til å gi informasjon (eller rute deg et annet sted) etter å ha vært aktiv.

  • Styre køen: Vi kan øke/minske trafikken inn til tjenestene på direkten.

  • Pause køen: Vi kan pause utsending fra køen (men ikke inn til) i en begrenset periode, om vi feks. trenger å fikse noe eller restarte noe.

  • Direkte meldinger: Vi kan sende meldinger direkte til alle som står i køen, for eksempel når ventetiden er lang.

  • Avvikle køen: Vi kan avvikle køen, noe som betyr at vi sender alle i køen til en "avviklingsside" som forklarer hvorfor.