De neste to årene skal det skje mye med ID-porten. Dette vil gi mange nye muligheter som dere kan benytte dere av.
Hvorfor gjør vi dette?
Det har vært en eksplosiv vekst på ID-porten med ca 30% årlig økning i antall innlogginger. Vi må gjøre om på arkitekturen for å legge til rette for ytterligere vekst. Nå skjer en betydelig modernisering up-front for å gjøre tjenestene bedre rustet for fremtidig bruk.
Hva vil fornyelsen si for dere kunder?
Målet er at fornyelsen skal gi minst mulig påvirkning for kunder som har integrasjoner. Men det er viktig å være klar over det som skjer på ID-porten og planlegge for hva dere gjør med de tjenestene dere har i produksjon i dag, og lage en overgang til ny infrastruktur.
Løsningsarkitekt Jørgen Binningsbø forteller mer om bakgrunnen for fornyelsen, samt hva det vil si for dere kunder.
Nye e-ID tjenester
I 2021 lanserte vi ID-porten utland som en ny innloggingsløsning for utenlandske brukere som ikke har norsk fødselsnummer eller D-nummer. Det ble også jobbet med ansattporten som skal dekke behovet for autentisering av offentlig ansatte. I år starter vi pilotering av løsningen. Jørgen gir oss en statusoppdatering, og sammen med Olav Skarsbø prøver de å se inn i fremtids-kulen for hva som trengs for å utvikle nye tjenester.