Dagens avtale for eSignering utløper i april 2024. Digdir må derfor gjennomføre en ny anskaffelse for å kunne fortsette å levere tjenesten til offentlig sektor. Dette arbeidet er allerede godt i gang.
Arbeidet med å få på plass en ny løsning er delt inn i fire faser - der første fase, innsikt og forberedelser, går mot slutten. Andre fase, kravstilling og strategi, vil sette rammene for realisering av en ny felleslønsing. Denne fasen tar til rett over påske og går frem til sommeren. I tredje fase vil selve anskaffelsen gjennomføres, mens fjerde og siste fase omfatter etablering av løsningen og migreringen av virksomheter og tjenester.
Har du innspill?
Vi har utført en evaluering av dagens løsning for eSignering og innhentet innspill fra en rekke virksomheter knyttet til behov i ny løsning.
Innmeldte behovsområder:
- Representasjon/signering på vegne av
- Signering for personer med utelandsk identitet
- Signering av flere filformat
Ta gjerne kontakt med oss på servicedesk@digdir.no om dere har innspill og ønsker å kople dere på prosessen, eller ved behov for avklaringer eller spørsmål av noe slag.
I tillegg til funksjonelle behov, ønsker vi gjerne også innspill på forvaltningsmodell/avtaleform.