Hopp til hovedinnhold

29. april klokken 12:30 - 14:00 ønsker Digitaliseringsdirektoratet og Skatteetaten velkommen til felles lansering av de nye tjenestene "Krav og betalinger" og "Systembruker for virksomheter".

22. april 2024

– Dette er det fjerde webinaret knyttet til endringer for sluttbrukersystem og leverandører i forbindelse med den pågående moderniseringen av Altinn, sier seniorrådgiver Erling Laugen.

I de tre første webinarene i denne serien har fokus vært på de nye produktene i Altinn 3.

– At Skatteetaten blir med denne gangen understreker at vi er i gang med et godt samarbeid på tvers av etater for å nå ut til sluttbrukersystemene, sier Erling.

Skatteetaten skal fortelle om sin nye tjeneste Krav og betalinger, som er en samlet oversikt over det næringsdrivende skylder Skatteetaten i eksempelvis forskuddsskatt, restskatt og merverdiavgift. Gjennom denne tjenesten ønsker Skatteetaten å legge til rette for at næringsdrivende og regnskapsførere får skatte- og avgiftsopplysninger direkte inn i sine systemløsninger, noe som bidrar til forenkling og effektivisering i oppgaveløsning.

Systembruker for virksomheter

Den nye løsningen Systembruker for virksomheter støtter detaljert tilgangsstyring ved maskin til maskin kommunikasjon. Systemtilbydere kan registrere sine systemer og nødvendige tilganger, og kundene deres kan godta om tilgangene kan benyttes på deres vegne. Løsningen er utviklet for å samarbeide sømløst med Maskinporten og for være kompatibel på tvers av offentlige sektorer.

Krav og betalinger er den første tjenesten som tar i bruk Systembruker for virksomheter. Både Digitaliseringsdirektoratet og Skatteetaten har ambisjoner om at Systembruker skal bli gjeldende løsningsmønster for finkornet tilgangsstyring av Maskinporten-integrasjoner mellom offentlig sektor, næringsdrivende og systemleverandører, sier Erling.

Viktig arena for å nå leverandørene

– I den pågående moderniseringen av Altinn 2, vil flere eksisterende API-er bli erstattet av nye tjenester. Implementeringen av disse nye tjenestene kan nødvendiggjøre betydelige endringer i systemene som benytter API-ene. Derfor er det essensielt å kommunisere dette tydelig til leverandørene av sluttbrukersystemene for å sikre en smidig overgang og tilpasning, sier Erling.

Agenda

• Tjenesten Krav og betalinger v/Skatteetaten
• Hvilke systemleverandører som kan ta i bruk Krav og betalinger
Systembruker for virksomheter – hvordan få tilgang til Krav og betalinger v/Digdir
• Hvor utviklere kan lese mer om både Krav og betalinger og om Systembruker for virksomheter
• Tidsplan for lansering
• Andre tjenester fra Skatteetaten som skal ta i bruk Systembruker for virksomheter

Kontakt

Erling Laugen

Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Telefon: +47 97 78 75 15