Patentstyret hadde et sterkt ønske om å forbedre brukeropplevelsen i skjematjenestene de skulle utvikle i Altinn 3, men hadde begrenset utviklerkapasitet til å gjennomføre jobben. De fikk låne to utviklere fra tjenesteverkstedet vårt, som hjalp dem med å komme i mål med nye, velutviklede og mer brukervennlige skjema.
I Altinn-samarbeidet er Patentstyret en mindre aktør. De har få utviklere, og deres gamle skjema var laget med begrenset utviklerkompetanse. De ønsket å forbedre kundereisen og styrke brukerne sine rettigheter gjennom skjemaene sine.
– Med ny Altinn-plattform har vi endelig mulighet til dette, sier Trine Anderdal Holm. Hun er prosjektleder og seniorrådgiver i Patentstyret.
For å komme i gang med migrering og videreutvikling av skjemaene, ansatte de en ny utvikler og leide inn to konsulenter, i tillegg til at de fikk låne to utviklere fra Digdir. Behovet og ønsket for ressurser var utvikling av selve skjemaene, i tillegg til å sikre lik forståelse for Altinn i sin interne utviklergruppe og for å ha en vei inn i det eksterne utviklermiljøet.
Verdifullt samarbeid
Etter et par oppstartsmøter gikk Patentstyret og Digdir sine utviklere i gang med arbeidet. Utviklerne fikk ansvar for hvert sitt skjema, som ga dem ulike utfordringer. Et av skjemaene inneholdt problemstillinger rundt hvordan lage den beste kundereisen ved hjelp av teknologi, mens et annet skjema var mer komplekst, da det kombinerte mange tidligere skjemaer til ett.
Samarbeidet viste seg å være verdifullt for begge parter.
– Læringen gikk begge veier. Utviklerne våre brakte spørsmål og problemstillinger fra Patentstyret tilbake til Digdir, og Patentstyret fikk tilgang til Digdir sine ressurser innen brukeropplevelse (UX) og universell utforming (UU). På den andre siden var det flere problemer som Digdir-utviklerne trengte Patentstyrets hjelp for å løse, og Patentstyret fikk delt kunnskapen de har opparbeidet seg, sier Holm.
Løsninger som ble utviklet gjennom samarbeidet
En av de konkrete utfordringene Patentstyret sto overfor, var hvordan de best kunne bruke Altinn sine felleskomponenter (avgrensede deler av Altinn-løsningen), spesielt en kort-komponent som de ønsket å bruke for å vise ulike typer varemerker kundene kan velge mellom. De ønsket å synliggjøre de mest brukte varemerkene først, og skjule de mindre vanlige alternativene for å gjøre valget enklere for de mindre erfarne brukerne.
Digdir-utviklerne tok denne utfordringen tilbake til Altinn-teamet, og de kom fram til en løsning som både sikret brukervennlighet og oppfylte kravene til universell utforming.
– Uten dette samarbeidet ville vi aldri fått til et så godt resultat. Vi ville også sannsynligvis tråkket feil i forhold til universell utforming, her har Digdir veldig god kompetanse, forteller Holm.
En annen problemstilling var knyttet til håndtering av vedlegg i noen søknadskjema, som definerer hvor stort/godt vern brukeren får. Patentstyret ønsket å gjøre det enklere for kundene å se hvilke vedlegg de hadde lagt til søknaden, da feil vedlegg kan ha store konsekvenser for utfallet av søknaden.
– Digdir-utvikleren jobber nå med å få på plass en forhåndsvisning av vedleggene slik at brukeren kan se om hen har lagt ved feil fil før hen sender inn skjema. Det vil bidra til å redusere feil og forbedre kvaliteten på søknadene, sier Holm. Hun sier videre at dette også kan gjenbrukes av andre aktører i Altinn-samarbeidet.
Hva betyr hjelpen for Patentstyret og deres kunder?
Gjennom samarbeidet med Digdir har Patentstyret klart å utvikle bedre og mer brukervennlige søknadsskjemaer i nye Altinn. Kundene vil oppleve en enklere og raskere utfyllingsprosess, og med hjelp av API slipper de å legge inn så mye informasjon manuelt
Hun forteller videre at dette vil spare både tid og reduserer risikoen for feil. For Patentstyret betyr dette raskere behandlingstid, bedre kvalitet på søknadene og færre saker som må sendes tilbake på grunn av manglende eller feil informasjon.
– Ikke minst håper Patentstyret at bedre søknadsskjemaer gir kunden verdifull informasjon som gir bedre vern og en enklere søknadsprosess, noe som er viktig for norsk næringsliv, avslutter Holm.