Onsdag 30. august kan du bli med på seminar for å høre gode råd og eksempler for å lykkes med sammenhengende tjenester. Det blir ett spennende program, og du kan delta både fysisk og digitalt.
Sammenlignet med våre nordiske naboer, utgjør Norge baktroppen på internasjonale målinger som DESI-indeksen (5. plass 2022) og EUs eGovernment benchmark (10. plass 2022). Det er altså ikke alltid typisk norsk å være god. Studier av innovasjon i norsk offentlig sektor viser også at Norge har en smalere og mer prosjektorientert inngang til arbeidet enn sine nordiske naboland, og tredje generasjons innovasjonspolitikk er i liten grad utviklet i Norge (NIFU, Rambøll 2020).
Der den norske regjeringen og KS’ digitaliseringsstrategi fra 2019-2025 er tydelig på at vi må bygge sammenhengende, offentlige tjenester med brukeren i sentrum, står det også krystallklart i strategien: Vi mangler i dag metodikk for samarbeid og tverrgående tjenesteutvikling.
Flere spennende prosjekt
Det finnes også godt pioner-arbeid på feltet og disse får du lære fra 30. august, der du blant annet får høre fra Helsedirektoratet om Alvorlig sykt barn. I tillegg kommer blant annet Digdir-direktør Frode Danielsen, Gunn Karin Gjul fra kommunal- og distriktsdepartementet og Ine Charlotte Haustreis fra Skatteetaten.
Program
- Velkommen, ved direktør Frode Danielsen (Digdir)
- Innledning, ved Gunn Karin Gjul, statssekretær i Kommunal- og distriktsdepartementet
- Ser vi skogen for bare trær? Ny tilnærming til komplekse samarbeid via dynamisk nyttestyring, ved Ine Charlotte Haustreis (Skatteetaten)
- Ny tilnærming til komplekse utfordringer - Erfaring fra arbeidet med livshendelsen Alvorlig sykt barn, ved Astrid Twenebowa Larsen og Bente Steinnes
- Veilederen for styring og organisering av sammenhengende digitale tjenester, ved Helle Sekkesæther (DFØ) og Kristin Karlsrud Haugse (Digdir)
- Bryt ned kompleksiteten: Konkrete råd og løsninger for å lage sammenhengende tjenester, ved Astri Verdal (Digdir)
- Kommentar, ved Gjermund Lanestedt (Capto AS)
- Avslutning