Hopp til hovedinnhold

Tilgangspakker

Dagens roller i Altinn ll skal erstattes av tilgangspakker. Dette er en endring som vil påvirke både tjenesteeiere, sluttbrukersystemleverandører og sluttbrukere. Her finner du nyttig informasjon om hvordan du kan gå fram for å sette opp tilgangspakker på dine tjenester.

Mer granulert

De nye tilgangspakkene vil være mer granulert enn de gamle Altinn-rollene. De organiseres i hovedkategori, underkategori og tilgangspakker. Formålet er å få en logisk samling av tjenester innen samme kategori. Det vil være mulig å gi tilgang på laveste nivå, eller samlet på de overliggende kategoriene.

Utgangspunktet for løsningen er basert på SSB sin kategorisering av virksomheter og dagens skjemakatalog i Altinn.

Bilde som viser kategoriseringen av tilgangspakker.

Knyttes direkte til apper

De nye tilgangspakkene kan knyttes direkte til apper og ressurser. De kan ikke delegeres som rolle, og en må delegere enkeltrettigheter. Ny brukerflate for delegering av tilgangspakker kommer i en senere leveranse. Ved å knytte tilgangspakker til appene/ressursene allerede nå, er app/ressurs klargjort til brukerflaten lanseres.

Appen/ressursen må angis som delegerbar.

Hva skal du gjøre?
1Alle tjenester som reetableres i Altinn 3, må settes opp med både eksisterende Altinn ll-roller og med de nye tilgangspakkene. Inntil videre må dere melde inn hvilke tilgangspakker dere ønsker å ta i bruk, slik at vi kan legge pakken(e) inn i Altinn Studio/ressursregisteret.
2Vi anbefaler at alle tjenesteeiere bruker tiden før avvikling av tjenester til test. Dette er spesielt viktig siden de gamle Altinn ll-rollene vil kjøre parallelt fram til juni 2026. Å teste godt vil redusere risiko for brukerne.
3Kartlegg og gjør deg godt kjent med hvilke tilgangspakker som egner seg for dine tjenester. Mer informasjon om de forskjellige tilgangspakkene finner du her.
4I god tid før avvikling av Altinn ll må du forberede og planlegge hvordan du skal opplyse tjenesten sine sluttbrukere om endringene de blir påvirket av.
EksempelAkkurat som i Altinn ll vil daglig leder få administrator-rettigheter gjennom ekstern rolle fra Enhetsregisteret, og må i forbindelse med innføringen av nye tilgangspakker gi tilgang til de ansatte. Dette må være gjort før juni 2026 for å unngå at ansatte som tidligere hadde tilgang via Altinn ll-roller, ikke mister sin tilgang.
Hvordan skal du gjøre det:
1Tilgangspakkene tilgjengeliggjøres i Altinn Studio (Ressursregisteret). Nye apper/ressurser MÅ ta i bruk både tilgangspakker og Altinn ll-roller. Tilgangen styres av Altinn-roller.
2Ny brukerflate for tilgangsstyring for virksomheter lanseres Q2 2025. Da kan ikke Altinn ll-roller lenger knyttes til nye apper/ressurser eller ved revisjon av eksisterende apper/ressurser.
3Altinn-rollene fases ut og «forsvinner» fra apper/ressurser.