Digdir har utarbeidet en ny versjon av bruksvilkårene, som nå er ute på høring. Vilkårene vil først være gjeldende fra 5. januar 2026. Har du spørsmål eller kommentarer til de nye vilkårene ønsker vi gjerne å høre fra deg.
Hvilke bruksvilkår blir revidert?
Det er bare "Bruksvilkår for offentlige kunder" som blir revidert nå.
På høring til 15. desember
Bruksvilkåret vil ligge ute på høring til 15. desember. Dersom kunder av fellesløsningene har innspill eller kommentarer til vilkårene må disse meldes innenfor fristen.
Hva er de største endringene?
De største endringene er knytt til:
- Nytt kapittel (kapittel 3) som regulerer bruken av Ansattporten som fellesløsning
- Punkt x.1.1 som beskriver funksjonaliteten i de enkelte løsningene er fjernet og man henviser til beskrivelsen som ligger på Samarbeidsportalen for den gitte fellesløsningen
- Oppdatert informasjon om endringer og vedlikehold
- Punkt 1.3 Finansiering er oppdatert med at Digdir er MVA-pliktige fra 1.1.2026.
- Informasjon om selvbetjening er flyttet til fellesdel da det gjelder flere fellesløsninger
En mer detaljert oversikt over endringer blir oppdatert på endringslogg for bruksvilkår.