Hopp til hovedinnhold

Digitaliseringsrundskrivet setter føringer for digitaliseringen i offentlig sektor, og her spiller fellesløsningene en sentral rolle.

Anbefalinger og krav til bruk

Rundskrivet skiller mellom krav, anbefalinger og veiledninger. Teksten nedenfor er utdrag fra digitaliseringsrundskrivet, og det ligger tydelige føringer for bruk av fellesløsningene som Digdir forvalter.

ID-porten

Virksomheten skal ta i bruk ID-porten for digitale tjenester som krever innlogging og autentisering.

Maskinporten

Virksomheter bør bruke Maskinporten for sikker autentisering og tilgangskontroll for datautveksling mellom virksomheter. Løsningen sørger for sikker autentisering og tilgangskontroll for datautveksling mellom virksomheter og gjør det mulig å binde sammen systemer, fasilitere trygg deling av data, og utvikle nye tjenester på en effektiv måte.

Kontaktregisteret

Virksomheten skal bruke kontaktinformasjon fra kontakt- og reservasjonsregisteret ved varsling av innbyggere om og utsendelse av enkeltvedtak og andre viktige digitale henvendelser, jf. eForvaltningsforskriften § 8.

eInnsyn

Bruk av eInnsyn er anbefalt for kommunalsektor og de statlige virksomhetene som ikke er omfattet av forskrift til offentleglova § 6. Virksomhetene bør øke andelen dokumenter som fulltekstpubliseres på eInnsyn.

eFormidling

For å forenkle tilknytning til eksisterende infrastrukturer for meldingsutveksling til andre offentlige virksomhet, innbyggere og virksomheter, bør eFormidling benyttes.

ELMA

KMD anbefaler virksomheten å benytte infrastrukturen Digitaliseringsdirektoratet forvalter for formidling av elektroniske handelsdokumenter (PEPPOL-nettverket). Virksomheten skal påse at kontaktinformasjon om elektroniske handelsdokumenter er oppdatert i Elektronisk mottakeradresseregister (ELMA).Virksomhetene bør sende elektroniske fakturaer i EHF til næringsdrivende som er registrert i Elektronisk mottakeradresseregister (ELMA) via PEPPOL-nettverket.

Digital postkasse til innbyggere

Virksomheten skal bruke Digital postkasse til innbyggere for utsending av post til innbyggere som har valgt digital postkasse, og som ikke har reservert seg. Kravet om bruk av digital postkasse til innbyggere, gjelder alle tjenester hvor det sendes brev som har dokumentasjonsverdi for innbygger.

Innbygger skal gis mulighet til å velge å få tilsendt kopi av skattedialogen (skattekort og skatteoppgjør) fra Altinn til sin digitale postkasse. Dersom innbygger ikke har valgt digital postkasse, skal innbygger tilbys mulighet for å opprette digital postkasse.

Virksomheter som ved etablering av Digital postkasse til innbyggere benyttet Altinns meldingsboks for utsending av post til innbyggere, skulle fra 1. oktober 2016 bruke Digital postkasse til innbyggere. Har innbyggeren ikke valgt postkasse og ikke reservert seg mot digital post, kan post fortsatt sendes til Altinns meldingsboks.

Alle virksomheter bør på sine nettsider gi informasjon om digital postkasse til innbyggere.

Altinn

Virksomheten skal i utgangspunktet ta i bruk Altinns infrastruktur og tjenesteplattform for produksjon av relevante tjenester. Virksomheter som på kort sikt ikke kan få dekket sine behov i Altinn på en hensiktsmessig måte, kan benytte løsninger i markedet eller utvikle løsningen selv. Virksomheten må kunne begrunne unntak. Aktuelle digitale tjenester rettet mot næringsdrivende skal gjøres tilgjengelige på Altinns portal.

Meldingsboksen (DPV) i Altinn skal benyttes for digital post fra forvaltningen til næringsdrivende og andre virksomheter med organisasjonsnummer.

eSignering er ikke omtalt i rundskrivet, men bruk av eSignering også vil gi positive effekter for digitalisering av offentlige tjenester, både for virksomheter og innbyggerne.