Mandat for brukerstøtteforum for Digdirs digitale fellesløsninger

Versjon 1.2 oppdatert 19. februar 2020

På denne siden

    1. Bakgrunn

    Digitaliseringsdirektoratet (Digdir) forvalter ID-porten, kontakt- og reservasjonsregisteret og digital postkasse til innbyggere. Dette er felleskomponenter som skal utvikle seg i takt med offentlig sektors behov for nye tjenester og den teknologiske utviklingen, innenfor de rammer som er besluttet av politiske myndigheter.

    Digdir vil benytte brukerstøtteforumet til samarbeid og informasjons- og erfaringsutveksling med kundenes brukerstøttefunksjoner.

    2. Formål

    Brukerstøtteforumet skal bidra til å effektivisere og koordinere brukerstøtten mot sluttbruker. Eksempel på saker som diskuteres i brukerstøtteforumet er:

    • tjenestetilbud
    • trafikktall
    • bruksmønster
    • eventuelle tiltak som kan gjennomføres for å nå ønsket kvalitet på tjenesten

    3. Medlemmer og roller

    Deltakelse i brukerstøtteforumet er åpen for alle kunder, men Digdir har mulighet til å begrense antall deltakere. Det er kundens kontaktperson for brukerstøtte som forventes å møte i dette forumet.

    Ved behov kan Digdirs eksterne leverandører tilknyttet felleskomponentene inviteres til å delta på møter i brukerstøtteforumet.

    4. Møter

    Brukerstøtteforumet møtes minimum én gang i året. Kostnader knyttet til deltagelse i brukerstøtteforumet må dekkes av den enkelte kunde.

    Digdir leder møtene i brukerstøtteforumet, kaller inn til møte og fører referater. Møteinnkallinger og -referater gjøres tilgjengelig på samarbeidsportalen.