Mandat for brukerstøtteforum
Versjon 1.2 oppdatert 19. februar 2020
1. Bakgrunn
Digitaliseringsdirektoratet (Digdir) forvalter ID-porten, kontakt- og reservasjonsregisteret og digital postkasse til innbyggere. Dette er felleskomponenter som skal utvikle seg i takt med offentlig sektors behov for nye tjenester og den teknologiske utviklingen, innenfor de rammer som er besluttet av politiske myndigheter.
Digdir vil benytte brukerstøtteforumet til samarbeid og informasjons- og erfaringsutveksling med kundenes brukerstøttefunksjoner.
2. Formål
Brukerstøtteforumet skal bidra til å effektivisere og koordinere brukerstøtten mot sluttbruker. Eksempel på saker som diskuteres i brukerstøtteforumet er:
- tjenestetilbud
- trafikktall
- bruksmønster
- eventuelle tiltak som kan gjennomføres for å nå ønsket kvalitet på tjenesten
3. Medlemmer og roller
Deltakelse i brukerstøtteforumet er åpen for alle kunder, men Digdir har mulighet til å begrense antall deltakere. Det er kundens kontaktperson for brukerstøtte som forventes å møte i dette forumet.
Ved behov kan Digdirs eksterne leverandører tilknyttet felleskomponentene inviteres til å delta på møter i brukerstøtteforumet.
4. Møter
Brukerstøtteforumet møtes minimum én gang i året. Kostnader knyttet til deltagelse i brukerstøtteforumet må dekkes av den enkelte kunde.
Digdir leder møtene i brukerstøtteforumet, kaller inn til møte og fører referater. Møteinnkallinger og -referater gjøres tilgjengelig på samarbeidsportalen.