Produktgruppestrategi for Meldingsutveksling
Produktgruppestrategien for Meldingsutveksling består av produktene eFormidling, Altinn formidling, Altinn meldingstjeneste, Digital postkasse til innbyggere og Dialogporten. Strategien inneholder fem kapittel som blant annet inkluderer dagens situasjon, rammevilkår, strategisk retning og veikart.
Innhold - Dagens situasjon - produkter og funksjoner
- Dagens situasjon - produkter og funksjoner
- Rammevilkår og utviklingstrekk
- Strategisk retning for meldingsutveksling
- Styring og prioritering
- Veikart og utviklingsplan
Hva er meldingsutveksling?
Produktområdet meldingsutveksling består av fem produkter
Produktene innen meldingsutveksling har god utbredelse
Meldingsutveksling sin rolle i det nasjonale økosystemet
Det felles økosystemet for digital samhandling og tjenesteutvikling består av elementer fra aktører i hele samfunnet. Økosystemet har som formål at løsninger fra ulike virksomheter virker sammen for å skape helhetlige og gode digitale tjenester. Et fungerende økosystem er en forutsetning for å lage sammengende tjenester, hvor tjenester som eies av ulike virksomheter fungerer i sammenheng for å løse det som for brukeren oppleves som én tjeneste. For å få dette til jobbes det med både juridiske, organisatoriske, semantiske og tekniske tiltak.
Meldingsutveksling er en del av økosystem for nasjonal digital samhandling og tjenesteutvikling, som bidrar til å ivareta behov innenfor digital kommunikasjon. En viktig forutsetning for å lykkes er god dialog og koordinering med brukere, samt offentlige og private samarbeidspartnere, slik at man i felleskap er best rustet for fremtiden. Dette er avgjørende også videre for at produkter for meldingsutveksling fortsatt skal være effektive virkemidler i omstillingen av offentlig sektor, og realisere regjeringens mål om et felles økosystem for nasjonal digital samhandling og tjenesteutvikling.
Produktgruppestrategien for meldingsutveksling er utviklet med utgangspunkt i Digdirs rolle som fellestjenesteleverandør, og er et ledd i Digdirs strategiske planlegging for videreutvikling av en helhetlig digital infrastruktur for offentlig sektor.
Det er flere klare styrker og svakheter ved dagens meldingsutveksling
Innhold - Rammevilkår og utviklingstrekk
Dagens situasjon - produkter og funksjoner
Rammevilkår og utviklingstrekk
Strategisk retning for meldingsutveksling
Styring og prioritering
Veikart og utviklingsplan
Utvkling og regelverk, både nasjonalt og europeisk nivå, setter rammevilkår for produktgruppestrategien
Utviklingstrekk i samfunnet har strategisk betydning for produktgruppen meldingsutveksling og er retningsgivende for videre arbeid.
Innhold - Strategisk retning for meldingsutveksling
- Dagens situasjon - produkter og funksjoner
- Rammevilkår og utviklingstrekk
- Strategisk retning for meldingsutveksling
- Styring og prioritering
- Veikart og utviklingsplan
Strategisk retning for produktgruppen er gitt ved en visjon og tre prioriterte områder med tilhørende mål.
Vi legger til grunn noen prinsipper for produktgruppestrategien for meldingsutveksling
Strategien har en behovsorientert målstruktur for tre ulike målgrupper.
Prioritert område 1: Mål for privatpersoner
Personer som bor i eller har tilknytning til Norge skal settes i stand til å kommunisere med det offentlige i tråd med ambisjonene i Digitaliseringsstrategien og gjeldende regelverk for digital kommunikasjon.
Dagens situasjon
Norge har i dag en digitalt moden befolkning som i økende grad bruker offentlige digitale tjenester. Meldingsutveksling med privatpersoner og som del av oppgaveløsningen «på bakrommet» er en viktig del av de offentlige digitale tjenestene. Kvaliteten på den digitale kommunikasjonen med privatpersoner varierer fra svært god til krevende. Dette handler både om tjenestene som brukes og hvordan de tas i bruk. Privatpersoner har høye krav og forventninger til sin digitale kommunikasjon med det offentlige og ønsker smidigere digital kommunikasjon og at dette er mulig i flere sammenhenger enn i dag.
Privatpersoner har mange kanaler å forholde seg til i kommunikasjonen med det offentlige, og det anses vanskelig å holde oversikt over hvor de sender og mottar meldinger1). Tjenestene kan derfor oppleves som fragmenterte, komplekse og uoversiktlige. Det eksisterer fremdeles papirbaserte kommunikasjonstjenester og nettjenester basert på nedlasting av skjema. En del privatpersoner bruker ikke digitale tjenester fordi de enten ikke kan eller fordi tjenestene oppleves for vanskelige. Dagens tjenester har i liten grad mekanismer som reduserer digitalt utenforskap. Privatpersoner opplever i dag lite helhetlige prosesser og må bære med seg informasjon fra etat til etat.
Mål for privatpersoner
- Alle innbyggere og utenlandske statsborgere med relasjon til Norge skal kunne kommunisere digitalt
- Privatpersoner skal oppleve at det er sikkert og enkelt å kommunisere digitalt
- Privatpersoner skal kunne velge hvordan de skal kommunisere digitalt
- Privatpersoner skal ha varig tilgang til viktig informasjon de har sendt og mottatt
- Ikke-digitale og delvis digitale privatpersoner skal ha reelle alternativer
Prioritert område 2: Mål for virksomheter
Offentlige virksomheter skal kunne kommunisere digitalt med andre offentlige, frivillige og private virksomheter i tråd med ambisjonene i Digitaliseringsstrategien og gjeldende regelverk for digital kommunikasjon. Meldingsutveksling mellom virksomheter skal legge til rette for mer sammenhengende tjenester, to-veis kommunikasjon og enklere samhandling på tvers av sektorer.
Dagens situasjon
Det er i dag omfattende bruk av digital kommunikasjon på tvers av virksomheter, men samtidig et stort potensial for ytterligere bruk av meldingsutveksling. Mange meldingsutvekslingstjenester fungerer bra med en produktportefølje som dekker flere behov. Produktene er sikre, forutsatt at de benyttes riktig.
Det finnes mange ulike løsninger for meldingsutveksling mellom virksomheter, og det er til dels svak sammenheng mellom dem. Dette kan medføre unødvendig arbeid og økte svartider mellom virksomhetene som påvirker kundene. Det foregår også fremdeles mye trafikk mellom virksomhetene gjennom fysisk post og usikre kanaler. Ulike produkter for meldingsutveksling kan oppleves forskjellige av de som benytter dem, og produktene kan oppleves som komplekse og uoversiktlige. Produktporteføljen oppleves ikke som dekkende for å ivareta flere forskjellige mønstre for utveksling av data. Videre er presis adressering til rett mottaker en utfordring i kommunikasjonen mellom virksomheter.
Mål for virksomheter
- Alle norske og utenlandske virksomheter med relasjon til Norge skal kunne kommunisere digitalt
- Virksomhetene skal oppleve at det er sikkert og enkelt å kommunisere digitalt
- Virksomhetene skal kunne velge hvordan de skal kommunisere digitalt
- Virksomhetene skal kunne nå riktig mottaker i en virksomhet
- Produktene for meldingsutveksling skal være fleksible og enkle å ta i bruk.
Prioritert område 3: Mål for helheten av forvaltningen
Offentlig sektor har som mål at brukerne skal kunne kommunisere sømløst digitalt med alle nødvendige aktører, og oppleve én digital offentlig sektor. Ingen skal være kasteball mellom ulike offentlige tjenester, og vi skal legge til rette for sammenhengende tjenester.
Dagens situasjon
Sammenhengende tjenester krever at de involverte virksomhetene samarbeider på tvers. Dette oppnås ved at virksomhetene deler nødvendig informasjon gjennom tilgang til et felles system, eller ved at virksomhetenes system utveksler nødvendig informasjon med hverandre. De ulike sektorene tilbyr i dag løsninger som fungerer godt på respektive områder, og det finnes i dag en bred portefølje som dekker mange ulike behov for meldingsutveksling.
Mangel på helhetlig tilnærming til meldingsutveksling gjør at det etableres særløsninger med egen adressering, sikring, format og transport. Det er kostbart, tids- og kompetansekrevende å etablere slike særløsninger, og de samme særløsningene oppnår ofte ikke ønsket utbredelse. Mangel på samhandling på tvers av sektorer hindrer interoperabilitet og sammenhengende tjenester, og medfører risiko for svakere brukeropplevelser.
Mål for helheten av forvaltningen
- Det skal være systemer for digital samhandling, tverrsektorielt og internasjonalt
- Meldingsutveksling skal være tilrettelagt for interoperabilitet, nasjonalt og internasjonalt
- Det skal være enkelt å etterleve nasjonale og internasjonale regelverk og standarder
- Infrastrukturen for meldingsutveksling skal understøtte automatisering av prosesser og legge til rette for sammenhengende tjenester
- Produkter for meldingsutveksling skal være kostnadseffektive.
Innhold - Styring og prioritering
- Dagens situasjon - produkter og funksjoner
- Rammevilkår og utviklingstrekk
- Strategisk retning for meldingsutveksling
- Styring og prioritering
- Veikart og utviklingsplan
Styringsstruktur
Innhold - Veikart og utviklingsplan
- Dagens situasjon - produkter og funksjoner
- Rammevilkår og utviklingstrekk
- Strategisk retning for meldingsutveksling
- Styring og prioritering
- Veikart og utviklingsplan
Strategisk retning for produktugruppen er gitt ved en visjon og tre prioriterte områder med tilhørende mål.
Utkast til veikart for produktgruppe meldingsutveksling
Utviklingsplan for enkeltprodukter de neste 12 måneder
Produkt | Utviklingstiltak |
---|---|
eFormidling | Migrere til ny plattform, avslutte støtte for eFormidling 1.0 |
Altinn formidling | Utvikle og migrere til Altinn 3.0 |
Altinn meldingstjeneste | Utvikle og migrere til Altinn 3.0 |
Digital postkasse til innbyggere | Ny service provider avtale |
Dialogporten | Utviklingsarbeid og integrere med Altinn 3.0 |
Mer informasjon om utviklingsplan for alle Digdirs produkter finnes på felles roadmap på Github.