Hopp til hovedinnhold

En av årets store nyheter under Brukerrådet 2025 var introduksjonen av hackathon. I løpet av to hektiske dager jobbet rundt 70 deltakere fra både Digdir og eksterne aktører i tverrfaglige team for å utforske nye løsninger og teste teknologi.

Opprettet: 03. desember 2025

Testet ny teknologi

Blant deltakerne fant vi aktører som KS Digital, IKT Agder, Digi Agder, kommunene Arendal, Follo og Oslo, samt flere leverandører. Teamene var satt sammen på tvers av fagområder og organisasjoner, noe som skapte rom for samarbeid og innovasjon. To hackaton gikk for seg, et for tjenesteutvikling som strakte seg over begge dagene, mens hackathonet med fokus på digital lommebok ble gjennomført på dag én av Brukerrådet.

Ronny Birkeli fra Digdir, som sammen med Finnur Olavfsson, sto bak hackathon-opplegget for tjenesteutvikling, forteller at konseptet i utgangspunktet handler om å samle utviklere og fagfolk til et «maraton» der de løser utfordringer på kort tid. Under Brukerrådet fikk vi virkelig testet ny teknologi, som var hovedmålet med hackathonet, forteller han.

Utvikling av bevis i digital lommebok

Sammen forsøkte Digdir og Skatteetaten på dag èn av Brukerrådet å lage flere bevis for innbyggerne i sandkassen for digital lommebok. Her jobbet de blant annet med inntektsbevis. Et eksempel på behovet for et slikt bevis er inntektsopplysninger. Dette er noe som ofte etterspørres når man skal søke lån eller redusere foreldrebetaling i barnehagen, påpekte Jørgen Binningsbø, som ledet hackatonet for digital lommebok.

Nytt hackathon for digital lommebok avholdes i januar! Les mer om det her.

Kan digitale lommebøker og Altinn Studio kobles sammen?

Videre var målet å forsøke å koble digital lommebok sammen med Altinn Studio. Ved å koble sammen fellesløsninger vil en kunne få forsterka gevinster, sa Jørgen Binningsbø under Brukerrådet. I ettertid forteller Ronny at teamet klarte å sette opp en lommebok-komponent. Caset som ble tatt utgangspunkt i var tjenesten for handicapkort, der de utforsket hvordan hele tjenesten kan gjøres enklere og mer effektiv.

I dagens løsning må brukeren skanne og laste opp dokumenter som passbilde, førerkort og legeerklæring. Med en digital lommebok kan dette forenkles gjennom at man kan hente ut bevis fra lommeboken og sende dem sammen med skjemaet til saksbehandler. Saksbehandleren får da data de kan stole på, og sparer tid i behandlingen. Det ble også testet hvordan prosessen kan gå motsatt vei når saksbehandlingene er ferdig, og nytt bevis sendes ut direkte til brukerens digitale lommebok.

Gruppe som jobber sammen under hackathon
Fult fokus under hackathon, dag to på Brukerrådet 2025.

Testing av kunstig intelligens

Andre delen av hackatonet handlet om å bruke KI som en saksbehandlingsassistent. Ronny forteller at de ble positivt overrasket. De forsøkte å få KI-assistenten til å se på skjemadata som kommer inn, regelverket som søknaden skal vurderes opp mot og deretter få den til å vurdere søknaden. Det vil gi kunne saksbehandleren ekstra beslutningsstøtte og tidsbesparelse.

Utforsket potensialet i tjeneste- og datakatalogen

I den tredje delen av hackatonet undersøkte teamene hvordan data og tjenestekatalogen kunne utnyttes, om plattformen kunne brukes til å koble tjenester sammen. Ronny forteller at de skal begynne å se på integrasjonen mot tjeneste og datakatalogen i nær framtid.

Gruppefoto fra hackaton på Brukerrådet
Utviklere fra Skatteetaten og Digdir sammen på "mini-hackathon" for å utvikle inntektsbevis under Brukerrådet 2025.
Foto: Bård Basberg

Positive resultater

Et samarbeid som et hackathon gir mange positive effekter. Ronny forteller at de nå har gått videre med en konkret forespørsel fra noen av kommunene som deltok, og at resultatet blir tatt inn i Altinn-produktet. Utviklerne opplevde også samarbeidet som nyttig og engasjerende, og fikk bedre forståelse for utfordringene saksbehandlerne møter i hverdagen.