Brukere av eInnsyn som ikke er innlogget i løsningen må nå verifisere egen e-postadresse når de sender inn innsynskrav.
Nytt sikkerhetstiltak
Digdir har den siste tiden registrert et uvanlig høyt antall innsynskrav via eInnsyn. For å redusere risikoen for feilbestillinger og mulig misbruk av bestillingsløsningen er det innført et ekstra trinn der brukere som ikke er innlogget må bekrefte sin e-postadresse.
Tiltaket vil også sikre at e-postadressen fra bestilleren er korrekt slik at svar og dokumenter knyttet til det enkelte innsynskravet kommer frem.
Innsynskrav gjennom eInnsyn kan bestilles på to måter: Enten som innlogget bruker av løsningen, eller som gjest uten en brukerkonto. Den som bestiller som gjest må nå bekrefte bestillingen ved å klikke på lenken som blir tilsendt for å verifisere den oppgitte e-postadressen. Deretter vil bestillingen bli gjennomført.
Det er på denne måten fortsatt fullt mulig å sende inn anonyme innsynskrav via en hvilken som helst gyldig e-postadresse som kan verifiseres.
Digdir anbefaler brukere å opprette egen brukerkonto på eInnsyn. Det gir mulighet for å lagre innsynskrav, og man slipper å bekrefte på e-post for hver bestilling. Tiltaket nevnt over medfører ingen endringer for de som har brukerkonto og er innlogget i løsningen.