Tjenesteeiere må avvikle Altinn II-integrasjoner og etablere tjenester i Altinn 3 før innsending stenges på Altinn II 31. mai 2026.
Denne informasjonen gjelder for alle tjenesteeiere som har en eller flere aktive tjenester i Altinn II. Systemleverandører og samarbeidspartnere som håndterer integrasjoner mot Altinn II berøres også av dette.
Hva må tjenesteeier gjøre før stenging?
I brev datert 8. november 2023 informerte Digdir om at tjenester i Altinn II skal avvikles innen mai 2026.
I praksis innebærer dette at 31. mai 2026 er siste dato for bruk av innsendingstjenester, meldingsutsending og formidlingstjenester i Altinn II. Etter dette vil det ikke lenger være mulig å opprette nye instanser eller sende inn skjemaer og meldinger gjennom Altinn II. Lenke- og samtykketjenester vil etter planen fortsatt være tilgjengelige, men disse vil ikke være underlagt aktiv support. Det betyr at eventuelle feil eller driftsavvik ikke vil bli rettet.
Selv om Altinn II stenger først 19. juni 2026, må tjenesteeiere ha gjennomført nødvendige tiltak innen 31. mai for å sikre egne data og planlegge avslutning av integrasjoner.
Dersom du har sluttbrukersystemleverandører som integrerer mot dine tjenester, må du ta høyde for dette i planleggingen og sørge for å informere dem om når grensesnittene mot Altinn II ikke lenger vil være tilgjengelige.
Ferdigstill arbeidet innen april for å sikre bistand
Prosjektet Modernisering av Altinn legger til grunn at alle tjenesteeiere allerede har lagret (eller har plan for å lagre) innsendte skjema lokalt i egne systemer, via eksisterende integrasjoner med Altinn II.
Dersom dere ikke har tilgang til disse dataene, ber vi dere ta kontakt med oss så snart som mulig på servicedesk@altinn.no for å avklare behov og få bistand til overføring av data før Altinn II stenges.
Digdirs kapasitet til å bistå tjenesteeiere i innspurten mot avvikling vil være begrenset. For å sikre god oppfølging og nødvendig bistand, anbefaler vi at arbeidet ferdigstilles så tidlig som mulig, og helst innen 30. april 2026.
Vi er avhengige av at behovet for bistand fordeles over tid for å kunne gi tilstrekkelig støtte til alle. Etter denne datoen kan vi ikke garantere individuell oppfølging eller bistand knyttet til overføring av data og avslutning av integrasjoner.
Dersom nødvendige tiltak ikke er gjennomført i tide, kan det være risiko for tap av data og manglende oppfølging.
Dette må du som tjenesteeier gjøre før Altinn II avvikles:
1. Sikre data fra Tjenesteeiers arkiv
Når Altinn II stenges forsvinner tjenesteeiers arkiv. Arkivet inneholder historiske skjema, meldinger og kvitteringer. Dataene videreføres ikke automatisk til Altinn 3.
Alle tjenesteeiere må derfor sikre at nødvendig dokumentasjon er lagret i egne systemer. Frem til 19. juni 2026 kan data som ligger i tjenesteeiers arkiv fortsatt hentes ut via eksisterende integrasjoner mot Altinn II.
2. Overfør alle innsendte data
Sørge for at alle skjema og meldinger som er sendt inn via Altinn II er hentet ut og lagret i egne fagsystemer innen 19. juni 2026.
De fleste tjenesteeiere har allerede rutiner for å gjøre dette periodisk eller fortløpende, men det er viktig å kontrollere at dataen er overført før fristen. Dersom tjenestene i Altinn II stenges tidligere, bør sjekk av at alle data er overført skje kort tid i bakkant av stenging.
3. Avslutt integrasjoner mot Altinn II
Når det ikke lenger er trafikk på tjenestene, må integrasjonene avvikles. Etter 19. juni 2026 vil Altinn II-API'er ikke lenger svare, og data vil ikke være tilgjengelige via tekniske integrasjoner.
4. Etabler tjenester i Altinn 3
Tjenester som skal videreføres må være utviklet og etablert i Altinn 3 senest 31. mai 2026, med mindre tjenestene skal være utilgjengelige i perioden mellom 31. mai og lansering av tjeneste i Altinn 3. Integrasjoner mot Altinn 3 må være etablert for å ha mulighet til å hente ut data som kommer inn via de nye tjenestene. Les mer på informasjonssidene om modernisering av Altinn.
Tjenestene i Altinn 3 må være koblet til tilgangspakker dersom det skal være mulig å benytte dem fra systembruker og/eller det skal være enkelt å delegere tilgang til dem etter 19. juni 2026. (Delegering på tjenestenivå vil være tilgjengelig.) Les mer om tilgangspakker.
Hvilke sluttbrukerdata blir flyttet fra Altinn II til Altinn 3?
Alle innsendte skjemaer og mottatte meldinger i Altinn II blir overført til Altinn 3 for den enkelte privatperson og virksomhet, slik at sluttbrukere fortsatt kan få tilgang til dem via API. Digdir har allerede overført historisk innsendte skjemaer og meldinger, og jobber løpende med å overføre nye innsendinger frem til Altinn II stenges.
Les mer om hvilke meldingsdata som blir migrert
Den nye arbeidsflaten og Dialogporten vil også vise innsendte skjemaer og meldinger fra Altinn II. Disse gjøres tilgjengelig gradvis, frem mot avvikling. Det er foreløpig ikke besluttet om hele historikken fra Altinn II vil bli tilgjengelig via disse kanalene.
Skjemaer som er under utfylling i Altinn II vil ikke bli overført, og vil slettes fra 1. juni. Innhold i slettede elementer videreføres heller ikke.
Les mer om planer for migrering av tjenester i Altinn
Tjenesteutviklingsløsningen i Altinn II (TUL)
Som en del av moderniseringen av Altinn fases også Tjenesteutviklingsløsningen (TUL) i Altinn II ut. TUL har frem til nå vært verktøyet der tjenesteeiere utvikler og forvalter sine tjenester, men denne funksjonaliteten videreføres nå i Altinn Studio, tjenesteutviklingsverktøyet for Altinn 3. Denne utfasingen er allerede i gang ved at det ikke lenger er mulig å opprette nye tjenester i TUL. Nye tjenester må utvikles ved hjelp av Altinn Studio, som har funksjonalitet som dekker samme tjenestetyper som kan settes opp i TUL. TUL vil være tilgjengelig for mindre oppdateringer av eksisterende tjenester frem til 31. mai 2026.
Oppsummering av sentrale datoer
| Tiltak | Beskrivelse | Frist | Merknad |
|---|---|---|---|
| Ferdigstill arbeidet for å få bistand | Fullfør nødvendige tiltak for å sikre støtte fra Digdir. | Helst innen 30. april 2026 | Etter denne datoen kan individuell bistand ikke garanteres. |
| Etabler tjenester i Altinn 3 | Utvikle og publisere tjenester som skal videreføres i Altinn 3. | Senest 31. mai 2026 | Integrasjoner mot Altinn 3 må være etablert for å ha mulighet til å hente ut data som kommer inn via de nye tjenestene. |
| Utfasing av TUL | Tjenesteutvikling må skje i Altinn Studio. | TUL stenges 31. mai 2026 | Nye tjenester må utvikles i Altinn Studio. |
| Overfør og arkiver innsendte data | Hent ut og lagre alle skjema og meldinger sendt inn via Altinn II i egne fagsystemer. | Senest 19. juni 2026 | Etter denne datoen vil ikke API-er svare, og data blir utilgjengelig. |
| Avslutt integrasjoner mot Altinn II | Fjern tekniske integrasjoner når det ikke lenger er trafikk på tjenestene. | Senest 19. juni 2026 | Informer eventuelle systemleverandører i god tid. |
| Migrering av sluttbrukerdata | Innsendte skjema og meldinger overføres til Altinn 3 for sluttbrukere. Digdir utfører dette. | Pågår frem til stenging | Skjema under utfylling overføres ikke og slettes fra 1. juni. |