Hopp til hovedinnhold

Før sommeren produksjonssatte Statistisk sentralbyrå (SSB) 23 skjema i Altinn 3. Disse erstattet ett veldig komplekst skjema fra Altinn ll. Til tross for flere skjema har hverdagen nå blitt enklere, både for SSB og næringslivet.

06. september 2024

Det aktuelle skjemaet er rapporteringen om omsetning, kostnader og investeringer i næringslivet (OKI). Her leveres opplysninger for å lage statistikk som beskriver økonomisk aktivitet i ulike næringer og på ulike lokasjoner. Statistikken er viktig for samfunnet, og alle foretakene som er med i utvalget er pliktige til å fylle ut skjemaet. Viktige brukere av denne statistikken er blant annet aktører i næringslivet og interesseorganisasjoner. Den brukes også i den politiske debatten, og er en viktig del av datagrunnlaget i nasjonalregnskapet.

– Skjemaet går ut til 30-40 forskjellige bransjer, og sendes ut til rundt 15 000 foretak totalt. Tidligere var det ett skjema med innledende sporvalg basert på hvilken næring du tilhører. Nå har dette ene skjemaet blitt erstattet med 23 nye, og blitt vesentlig mindre komplekst, sier Jim Henry Holt, prosjektleder for OKI-undersøkelsen i SSB.

Redusert risiko

Med reetablering på ny Altinn-plattform lå det i kortene at skjemaet måtte endres, både med tanke på brukeren og utviklerne.

– Da vi hadde muligheten til å endre på skjemaet med tanke på overgangen, valgte vi å splitte det opp i 23 egne skjemaer. Dette gjorde vi for å ta bort kompleksiteten og for å redusere risiko. En risiko var at vi bare hadde en utvikler som kunne dette skjemaet, nå har vi flere, sier Holt.

Tidligere hadde skjemaet flere innledende sporvalg. Nå får de ulike bransjene skjema som er tilpasset sin bransjekode og slipper å gjøre disse valgene selv.

– Dette minsker risikoen for feilregistrering, sier Holt.

Rett til innboksen i Altinn

Skjemaet må fylles ut en gang hvert år. Da sendes det til innboksen til foretaket, sammen med vedtaksbrevet om at de er lovpålagte å fylle ut.

– En del tall blir forhåndsutfylt i skjemaene ved utsending fra SSB. Nytt i år er at vi henter disse prefill-dataene fra den nye skattemeldingen. Tidligere fikk vi tilsvarende data fra Næringsoppgaven, sier Holt.

En pulje på 6500 skjema ble sendt ut i juni, og en ny pulje på 8000 skjema ble sendt ut i august.

– Basert på innsendingene vi har mottatt tyder alt på at dette har gått veldig fint, sier Holt.

Brukertesting og forenklet utvikling

SSB startet arbeidet med OKI-skjemaene høsten 2023.

– Vi begynte med å se på hvordan vi kunne forenkle skjemaet, siden vi visste det var behov for det. Her hadde vi veldig god dialog med statistikkseksjonen hos oss, og de skal ha mye ros for at vi har klart å forenkle dette i såpass stor grad, sier Holt.

Etter kartlegging ble det laget skjemamanus i Figma, og noen av disse ble grundig brukertestet før utviklerne startet å bygge tjenesten i Altinn Studio.

– Samarbeidet med produktteamet for Team Apps har fungert veldig godt. Vi har hatt ukentlige møter om status for ulike «issues» og migreringsplanene våre.

I testperioden møtte de på noen utfordringer.

– Vi opplevde et par blokkerende «issues». En stor utfordring var ytelse knyttet til de foretakene som har mange virksomheter (tabeller med mange rader), men det fikk vi rettet opp, sier Holt.

– SSB har bidratt til å «brøytekjøre» dette og sammen har vi funnet løsninger. De utfordringene vi måtte fikse knyttet til disse skjemaene, vil også komme andre til gode, sier Ronny Birkeli, produkteier for Team Apps.

Enklere hverdag

Holt peker på flere faktorer som gjør hverdagen enklere på ny plattform.

– Nå styrer vi lansering av nye versjoner og sanering av skjemaer selv. Dette gjør oss mer fleksible enn tilfellet var i Altinn ll. Vi venter på «sømløse tjenester» som også skal komme etter hvert. Drift og forvaltning av disse skjemaene vil bli enda bedre med den funksjonaliteten på plass, sier Holt.

En sømløs tjeneste vil være en sammenkobling av flere apper. Det betyr at små endringer kan gjøres i bare ett skjema, og ikke i alle.

I rute med migrering

SSB har rundt 120 skjemaer som skal migreres over fra Altinn ll til Altinn 3.

– Vi ligger an til å nå rundt 100 i år, og er i god rute til å være i mål innen juni 2026, når Altinn II stenger ned. Vi venter fortsatt på noe funksjonalitet som skal komme, sier Holt.

SSB er sammen med Finanstilsynet de som har flest skjema som skal flyttes over til Altinn 3.

– Finanstilsynet er også i gang og har en plan for hvordan de skal komme i mål før Altinn II stenges ned. Statens sivilrettsforvaltning, Utdanningsdirektoratet og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap/Sivilforsvaret er i mål med flytting av alle sine skjema, sier Walstrand.

Flere andre er også i gang, men det er fortsatt noen som ikke har startet flyttejobben.

– Selv om det er en stund til Altinn ll stenges ned, vil vi anbefale alle å komme i gang. Erfaringen vi har gjort oss så langt viser at det tar tid å komme i mål med reetablering av skjemaene og få på plass nye integrasjoner, sier Walstrand.

For å avlaste tjenesteeierne, har Digdir opprettet et tjenesteverksted som kan bistå i flyttearbeidet.

– Vi anbefaler at de som ikke har kommet i gang, tar kontakt med oss. Da kan vi legge en plan sammen, og vi kan bistå med utvikling av skjema eller eventuelt opplæring, dersom tjenesteeier ønsker å stå for utviklingen selv, sier Walstrand.

Kontakt

Altinn servicedesk