Den aller første meldingen i Altinn 3 er sendt. Det betyr at meldingstjenester nå kan reetableres på ny plattform.
Hva er Altinn Melding?
Altinn Melding er en sikker og effektiv digital som gjør det mulig for offentlige virksomheter å sende meldinger til både innbyggere, næringsliv og andre offentlige virksomheter.
Melding i Altinn 3 erstatter tilsvarende tjeneste i Altinn II. Den første meldingstjenesten i produksjon i Altinn 3 var yrkeskvalifikasjonsdirektivet fra Brønnøysundregistrene.
– Vi har kjørt tester i produksjonsmiljøet i et par uker i forkant, og nå ser vi at tjenesten fungerer som planlagt. Vi er trygge på at vi kan ta imot flere meldingstjenester både fra Brønnøysundregistrene og andre tjenesteeiere, sier Viktor Olsen, produkteier for melding og formidling.
Slik flyttes meldingstjenester
Innen 31. desember 2025 bør alle meldingstjenester i Altinn II være reetablert på ny plattform, eller avviklet. Det er tjenesteeier selv som er ansvarlig for å flytte sine tjenester. Digdir har laget en midlertidig løsning som viser Altinn 3-meldinger i dagens Altinn-innboks. Dette gjør det mulig å ta i bruk Altinn 3-meldinger før den nye arbeidsflaten er satt i produksjon.
– I tillegg vil Digdir konvertere alle sluttbrukers meldinger, fra innboks og arkiv, til Altinn 3. Dette sikrer at sluttbrukere får tilgang til sine eksisterende Altinn II meldinger når den nye arbeidsflaten er klar, sier Viktor.
Han legger til at dette skal gjøre overgangen så smidig som mulig, både for tjenesteeiere og for systemer som bruker våre API-er.
Kontakt med tjenesteeierne
I 2024 ble det sendt mer en 76 millioner meldinger gjennom meldingstjenesten i Altinn II, fra 27 ulike tjenesteeiere. Det er dermed mye trafikk som skal flyttes over til melding på Altinn 3.
– Tjenesteeierne i Altinn må kartlegge hvilke meldingstjenester som skal flyttes over til ny plattform. For å sikre en kontrollert overgang har Digdir kontaktet alle som har meldingstjenester. Dette for å kunne bistå underveis i prosessen og sikre en gradvis utrulling. Vi mangler tilbakemelding fra noen, men vi føler vi har god oversikt, sier Viktor.
På Samarbeidsportalen finner tjenesteeierne informasjon om hvordan de skal gå fram for å migrere sine meldingstjenester.
Sluttbrukersystemer
Digdir har kontakt med systemleverandørene slik at de kan gjøre seg klare til å håndtere Altinn 3-melding med REST-API. De må i en periode forholde seg til både nye og gamle grensesnitt for å sikre at mottakerne får alle meldingene.
– Det arrangeres blant annet webinar for systemleverandører for å informere om endringene som kommer, sier Viktor.
Er du systemleverandør og trenger informasjon om overgangen fra Altinn II til Altinn 3? Ta kontakt med oss via servicedesk@altinn.no.