Er du tjenesteeier i Altinn med begrenset tilgang på utviklere? Fortvil ikke – det er fullt mulig å reetablere skjematjenester med begrensede ressurser. Det har Statens sivilrettsforvaltning (SRF) gjort, her kan du lese hvordan de har gått fram.
Statens sivilrettsforvaltning er ansvarlig for en rekke statlige ordninger som har stor betydning for enkeltpersoner i Norge. Disse ordningene skal styrke rettssikkerheten og sikre individets rettigheter. De arbeider blant annet med erstatningsordninger, fullmakter og vergemål og fri rettshjelp.
I juni 2026 skrur vi av dagens Altinn-løsning. Da må alle tjenester være reetablert på ny plattform, eller avviklet. Innen den tid er det mye som skal på plass. SRF er i mål med migrering av sine tjenester, og det har de klart med begrenset tilgang på utviklere.
– Vi startet migreringsjobben tidlig, og har derfor vært med på hele utviklingen av ny plattform. Altinn 3 har heldigvis blitt et betydelig mer modent produkt nå enn da vi opprinnelig startet migreringen. Ny funksjonalitet har kommet underveis, sier Hallvard Sandnes Flateland, seniorrådgiver hos Statens Sivilrettsforvaltning.
Standardfunksjonalitet
Hallvard forteller at det meste av utviklingen er gjort av ikke-tekniske personer. Derfor var det nødvendig å benytte standardfunksjonalitet, og avstå fra å ta i bruk komplisert funksjonalitet og logikk som vil kreve koding fra utviklere.
– Dette har nok gjort utviklingstiden per skjema kortere, og vedlikeholdet enklere. Vi har hatt en god dialog med Digdir via Slack, og fått god hjelp til å diskutere løsninger, få veiledning og ikke minst bistand til å feilsøke ved feil. Muligheten til å bruke expressions som verktøy har gitt oss mulighet til å bruke mye funksjonalitet uten å lage egen kode, sier Hallvard.
Begrensede ressurser
Sivilrettsforvaltningen er en liten organisasjon med begrensede ressurser. De har ingen utviklere som jobber dedikert med skjemautvikling.
– Utviklerne våre jobber primært med fagsystemet vårt på vergemålsfeltet (Vera). Vi har to løp for Altinn 3; Et for skjemaene våre knyttet til vergemål som går rett inn i fagsystemet vårt via et egenutviklet mottak, og et for skjemaer som skal inn i vårt sak/arkiv-system hvor vi har tatt i bruk eFormidling (DPO) slik at disse kommer inn i arkivsystemet Websak uten behov for ytterligere utvikling på mottaket, siden skjemaene kommer inn via integrasjonspunktet vårt, sier Hallvard.
Forenklet interne prosesser
Hos SRF har overgangen til ny og mer moderne plattform forenklet interne prosesser. Utviklingen av skjemaer i Altinn ll var vanskelig og utilgjengelig, noe som gjorde at skjemaene forble uendret over tid.
– Mottaket av disse skjemaene var også plaget av feil og manuelle prosesser, sier Hallvard.
Nå sparer de mye arbeid på oppfølging og innregistrering av mottatte skjemaer.
– At selve utviklingen av skjemaer er blitt betydelig enklere, gjør at vi enkelt kan gjøre endringer ved behov. Vi kan også innføre nye skjemaer på kort tid.
Han forteller videre at da det ble avdekket behov for et nytt skjema for ettersendelse av dokumentasjon, var dette klart for produksjon i løpet av en dag. Framover skal de innføre mer funksjonalitet fortløpende for å gjøre skjemaene enda bedre.
– Dette vil blant annet være signering av flere i samme skjema, oppsummeringssider, tilpassede PDF-er og forbedret validering. Vi håper mest mulig funksjonalitet skal være tilgjengelig uten koding.
Hallvard har en klar oppfordring til andre tjenesteeiere som skal migrere skjematjenester:
– For andre mindre organisasjoner som jobber med migrering, er vårt råd å holde seg til standardfunksjonalitet først, og heller bygge mer kompleks funksjonalitet når det grunnleggende er på plass. Ta del i Altinn-kaffe og vær aktiv på Slack-kanalene.
Hallvard håper også Digdir fortsetter arbeidet med å forbedre og forenkle dokumentasjonen, samt stiller med gode eksempelapplikasjoner hvor de kan gjenbruke funksjonalitet.
Det åpner seg nye muligheter
SRF har samarbeidet tett med Finnur Olafsson, produktgruppleder for tjenesteutvikling, underveis i prosessen.
– Det er gledelig at SRF både har fått flyttet sine tjenester, men nå også får utvidet tilbudet av digitale tjenester. Det bidrar til å oppfylle digitaliseringsstrategiene, både i digitaliseringstakten, men også gode, brukervennlige tjenester til privatpersoner og innbyggere. Vi håper SRF kan være til inspirasjon for flere virksomheter, spesielt de små- og mellomstore virksomhetene, sier Finnur.
Fellesløsningene bidrar til at alle virksomheter, uavhengig av størrelse, får nye og bedre muligheter.
– Det blir spesielt spennende å se hvilke muligheter som åpner seg opp når flere virksomheter SRF samarbeider med, slik som Domstoladministrasjonen og Statsforvalterenes Fellestjenester, nå også kommer med tjenester på Altinn Studio. Da har vi et godt grunnlag til å lage sammenhengende tjenester.
Han forteller videre at det de siste årene har fokus vært på å dekke nødvendig funksjonalitet for å flytte tjenester. Det har gått på bekostning av god dokumentasjon.
– Fokus fremover ligger blant annet på å gjøre det enda enklere å lage gode tjenester og det inkluderer bedre dokumentasjon.