Hopp til hovedinnhold

Ofte stilte spørsmål

Sidene er under utvikling.

Hvordan går jeg fram for å reetablere mine skjematjenester?
Svar: Her finner du informasjon om hvordan du går i gang med migrering av dine tjenester.

Må jeg signere ny samarbeidsavtale for å etablere skjema i Altinn Studio?
Svar: Nei.

Må jeg oppdatere vedlegg til bilag 2, Databehandleravtalen, når jeg etablerer skjema i Altinn Studio?
Svar: Nei. Som følge av overgang til Altinn 3 og nye produkter pågår det arbeid med overgang fra samarbeidsavtale til bruksvilkår for tjenesteeier. Bruksvilkår for Altinn sine produkter vil sannsynligvis tre i kraft med virkning fra 1. januar 2027.

Oppdaterer Altinn informasjonssiden på altinn.no med lenke til nytt skjema?
Svar: Tjenesteeier må bestille endring av skjemasiden gjennom Selvbetjeningsportalen.

Er det ny prismodell for bruk av Altinn 3?
Svar: Eksisterende prismodell gjelder inntil ny modell er på plass 1. januar 2027. Klikk her for å lese mer om finansieringsmodell.

Må tjenesteeier selv deaktivere Altinn ll-skjemaene?
Svar: Tjenesteeier må bestille deaktivering av skjema via Selvbetjeningsportalen.

Hvordan går jeg fram for å reetablere mine lenketjenester?
Svar: Her finner du informasjon om hvordan du går i gang med migrering av dine tjenester.

Hva skjer med delegeringene som finnes i Altinn ll i dag?
Svar: Alle delegeringer som i dag finnes i Altinn ll, vil bli tatt vare på og flyttet parallelt med tjenesten. Det betyr at alle brukere som i dag har tilgang til en ekstern lenketjeneste på vegne av en aktør, vil beholde disse delegeringene til etter tjenestene er reetablert på ny plattform.