Hopp til hovedinnhold

Her kan du lese det siste nyhetsbrevet fra Modernisering Altinn, Digdir sitt prosjekt for overgangen fra Altinn ll til Altinn 3.

Opprettet: 04. september 2025

Alle tjenester kan reetableres

Før sommeren meldte vi at vi var i innspurtsfasen med flere store leveranser. Det har skjedd mye i sommer, og det er gledelig å melde at alle tjenestetyper nå kan reetableres i Altinn 3! Siste tjeneste ut var samtykke, og den er nå klar i test. For mer informasjon om hvordan samtykketjenesten tas i bruk anbefaler vi dere å se opptak av dette webinaret og lese mer her.

To milepæler levert

Denne uka har vi levert to milepæler. Den nye innboksen er nå lansert! Endringene rulles ut gradvis for å sikre stabilitet og samspill mellom mange ulike virksomheter. Hvis både ny og gammel innboks er i bruk til alle tjenester er migrert, minner vi om at tjenesteeiere som benytter Altinn 3-melding må sørge for å teste og verifisere sine meldingstjenester i begge innboksene. Her er lenke til Altinn 3-innboks i TT02.

Ukas andre milepæl er første del av forenklet versjon av brukerflate for delegering. Denne leveransen innebærer et forenklet brukergrensesnitt for delegering av tilgangspakker, og gjør det mulig for fagsystemleverandører å ta i bruk systembruker for å koble fagsystemer til tjenester i Altinn.

Replanlegging autorisasjon

Som meldt før sommeren pågikk det en replanlegging av når komplett ny brukerflate for delegering av tilgangspakker ville være klar for test og produksjon. Nye datoer for de resterende leveransene innen tilgangspakker er nå klare. Her kan dere se overordnet milepælsplan, og her ligger mer detaljert roadmap på Github. Mer konkret informasjon om overgangsløsning kommer i neste nyhetsbrev.

Kom i gang!

Avslutningsvis må vi igjen få presisere viktigheten av å komme i gang med reetablering av tjenester, sette tilgangspakker og komme i gang med integrasjoner. Dette må være gjort i god tid innen vi stenger dagens Altinn-løsning i juni 2026. Som nevnt tidligere – dette er en absolutt frist.