Samarbeidsbloggen Våre erfaringer med digitale konferanser

02. jun 2021

I Digdir er vi ikke eksperter på digitale konferanser, men vi prøver å bli det! Dette året har vi gjennomført en rekke heldigitale arrangementer som har samlet flere tusen deltakere. Hør på podkasten der vi deler noen av våre erfaringer.

Podkast_bilde

Å, som jeg savner å være på konferanse! Jeg er nok over gjennomsnittet glad i å treffe gamle kjente og møte nye ansikter på disse arrangementene, enten det er folk fra forvaltningen eller leverandørene våre. Det er givende å kunne diskutere stort og smått på og utenfor scenen, i kaffepausene, og gjerne over en felles middag på kvelden.

Det å møtes ansikt til ansikt skaper kontakt, det løser opp, det senker terskelen for å ta opp vanskelige ting – og dessuten er det som oftest hyggelige avbrekk i en ellers hektisk arbeidshverdag.

Vi er avhengige av dialog

Jeg og mine medarbeidere som jobber med markedsføring, utbredelse og teknisk oppfølging av Digdirs fellesløsninger er egentlig i kontakt med store og små virksomheter gjennom hele året. Det er fordi vi er helt avhengige av å kunne gi informasjon og snakke direkte med dem som benytter løsningene i egne tjenester, enten det er snakk om de store etatene som Skatt og NAV, eller det er små kommuner.

Bare gjennom god dialog med tjenesteeierne og brukerne kan vi bli bedre. Derfor har konferanser alltid vært viktige møteplasser for oss.

Nye digitale arenaer

Dette behovet har ikke vært mindre under koronaen, men møteformen er blitt kraftig endret. I tillegg til økt bruk av webinarer, har vi lagt ned stor innsats for å gjennomføre digitale konferanser for å kunne nå ut med informasjon og samtidig legge til rette for direkte tilbakemeldinger og spørsmål på direkten. Eksempler på dette er Digitaliseringskonferansen og Brukerrådet for fellesløsningene.

I podkasten som du finner nedenfor, snakker jeg og kollega Linda Johansen om erfaringene vi har gjort i koronaåret. Selv om vaksiner kommer og viruset blir slått tilbake, er jeg overbevist om at vi og mange andre kommer til å arrangere flere digitale arenaer framover. Det handler om at vi når fram til langt flere enn ved fysiske konferanser, og dessuten gir det stor fleksibilitet for deltakerne som selv kan bestemme om de vil følge arrangementet direkte eller se det i opptak.

Podkast: Våre erfaringer med digitale konferanser

Dette året har Digitaliseringsdirektoratet gjennomført en rekke heldigitale arrangementer som har samlet flere tusen deltakere. I denne podkasten deler Nina Munthe Olsen og Linda Johansen sine erfaringer med å planlegge og gjennomføre digitale konferanser.

Nina Munthe Olsen

Nina Munthe Olsen

Seksjonssjef
Digitaliseringsdirektoratet
Nina Munthe Olsen startet i avdeling for digitale fellesløsninger i mai 2016, og leder seksjonen som har ansvar for teknisk og merkantil forvaltning og utbredelse av fellesløsningene. Hun har lang erfaring fra Skatteetaten og var senest leder for skatteetatens veiledningstjeneste i Vest. Nina Munthe Olsen er utdannet jurist og har jobbet med ledelse de siste 16 årene.

Skriv ny kommentar

Felt merket med en rød stjerne (*) er obligatoriske.

Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.

Forfatter

Nina Munthe Olsen

Nina Munthe Olsen

Seksjonssjef
Digitaliseringsdirektoratet
Nina Munthe Olsen startet i avdeling for digitale fellesløsninger i mai 2016, og leder seksjonen som har ansvar for teknisk og merkantil forvaltning og utbredelse av fellesløsningene. Hun har lang erfaring fra Skatteetaten og var senest leder for skatteetatens veiledningstjeneste i Vest. Nina Munthe Olsen er utdannet jurist og har jobbet med ledelse de siste 16 årene.